Background and Purpose:
Calcifying tendonitis is a degenerative inflammatory joint disorder. Pain relief can be successfully achieved with low-dose radiotherapy. It is actually unknown which types of calcifying tendonitis respond to radiotherapy and which do not. The authors tried to get predictive objectives for the response to radiotherapy on the basis of different morphological patterns of calcifications evaluated by X-ray and ultrasound.
Patients and Methods:
Between August 1999 and September 2002, a total of 102 patients with 115 painful shoulder joints underwent low-dose radiotherapy. At the beginning of radiotherapy, every shoulder joint was examined with a radiograph in two planes. In addition, sonography was performed before and during therapy. This examination was repeated 6 and 18 months after irradiation. Radiotherapy consisted of two series with a total dose of 6.0 Gy. 29 joints with calcifying tendonitis could be further divided using the sonographic and radiographic classification according to Farin and Gärtner, respectively.
Results:
Pain relief was achieved in 94/115 joints (82%) at a follow-up of 18 months (median). A different response to radiotherapy was found using the sonographic classification of Farin: calcifying tendonitis type III (n = 18) responded well in contrast to a significantly worse result in type I (n = 11). The radiologic classification did not provide a predictive value.
Conclusion:
Sonographic classification of calcifying tendonitis is predictive for the outcome after radiotherapy. Especially patients with Farin type III calcification will benefit from low-dose radiotherapy.
Hintergrund und Ziel:
Die Tendinosis calcarea ist eine degenerativ-entzündliche Gelenkerkrankung, bei der zur Schmerzlinderung auch die niedrigdosierte Strahlentherapie erfolgreich eingesetzt wird. Bisher ist nicht bekannt, welche Formen der Tendinosis calcarea auf die Radiotherapie ansprechen. Deshalb versuchten die Autoren, aufgrund der unterschiedlichen morphologischen Verkalkungsmuster im Ultraschall und Röntgenbild eine prädiktive Aussage zum Therapieansprechen zu treffen.
Patienten und Methodik:
Von August 1999 bis September 2002 wurden insgesamt 102 Patienten mit 115 symptomatischen Schultergelenken behandelt (Tabelle 1). Neben einer konventionellen Röntgenaufnahme des Schultergelenks in zwei Ebenen wurden alle Schultergelenke vor und unter Radiotherapie sowie 6 und 18 Monate nach Therapieende sonographisch untersucht. Die Strahlentherapie umfasste zwei Behandlungsserien bis zu einer Gesamtdosis von 6,0 Gy. Bei 29 Schultergelenken mit Tendinosis calcarea erfolgte die Subtypisierung hinsichtlich des Verkalkungstyps sonographisch nach Farin sowie röntgenologisch nach Gärtner (Tabelle 4).
Ergebnisse:
Insgesamt trat bei 94/115 Schultergelenken (82%) nach 18-monatiger Verlaufskontrolle eine Beschwerdebesserung ein. Bei der sonographischen Klassifizierung fand sich ein unterschiedliches Therapieansprechen: Die Tendinosis calcarea Typ Farin III (n = 18) sprach sehr gut auf die Therapie an (Abbildung 1), Typ Farin I (n = 11) zeigte ein signifikant schlechteres Therapieansprechen (Abbildung 2). Mit der röntgenologischen Subklassifizierung konnte keine prädiktive Aussage getroffen werden (Tabelle 3).
Schlussfolgerung:
Die Subtypisierung der Tendinosis calcarea im Ultraschall nach Farin ermöglicht eine genauere prädiktive Aussage bezüglich des Ansprechens auf eine niedrigdosierte Strahlentherapie. Zukünftig sollten inbesondere Patienten mit einem Verkalkungstyp III einer Strahlentherapie zugeführt werden.
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An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s00066-010-7001-6
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Adamietz, B., Schulz-Wendtland, R., Alibek, S. et al. Calcifying Tendonitis of the Shoulder Joint. Strahlenther Onkol 186, 18–23 (2010). https://doi.org/10.1007/s00066-009-2025-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-009-2025-5