Background and Purpose:
Radiotherapy (RT) is well accepted for therapy-refractory palmo-plantar eczema or psoriasis, despite of lacking evidence regarding beneficial long term effects. Furthermore, the optimal irradiation dose is unknown. We evaluated the outcome of RT with two different RT single/total dose (SD/TD) treatment policies.
Patients and Methods:
28 consecutive patients with therapy-refractory eczema (n = 22) or psoriasis (n = 6) of palms and/or soles were irradiated twice a week either with a Dmax SD of 1 Gy (6/98–5/03; median TD: 12 Gy) or 0.5 Gy (6/03–7/04; median TD: 5 Gy). Median age was 52 years (27–71), median follow-up 20 months (4–76). Totally 88 regions were treated, 49 with 1 Gy, 39 with 0.5 Gy SD. Eight different symptoms were scored from 0 (absent) –3 (severe), giving a possible sum score of 0–24. Patients' rating of RT result was also documented (worse/stable/better/complete remission).
Results:
The sum score was 15 (6–23) before RT, 2 (0–16) at the end of RT, and 1 (0–21) at last follow-up, respectively. The improvement was highly significant in both treatment regimens. Better or complete remission by the patients were reported in 44 and 39 (= 83 out of 88) localisations, that was often stable during the follow-up. 5 (6%) regions in 3 (11%) patients didn't benefit from RT.
Conclusion:
RT reveals excellent results in palmo-plantar eczema or psoriasis. We recommend a SD of 0.5 Gy twice a week up to a TD of 4–5 Gy.
Hintergrund und Ziel:
Die Radiotherapie (RT) ist eine etablierte Therapiemethode bei therapierefraktären palmoplantaren Ekzemen und Psoriasis (Tabelle 1), trotz fehlender Evidenz betreff Langzeitresultaten. Des Weiteren bleibt die optimale Dosierung unklar. Wir stellen die Resultate der RT mit zwei verschiedenen Dosierungskonzepten (Einzel-/Gesamtdosis, ED/GD) vor.
Patienten und Methodik:
28 konsekutive Patienten mit therapierefraktären Ekzemen oder Psoriasis der Hände und/oder der Füße wurden zwei Mal pro Woche entweder mit ED 1 Gy (von Juni 1998 – Mai 2003; mediane GD: 12 Gy) oder mit ED 0,5 Gy (von Juni 2003 – Juli 2004; mediane GD: 5 Gy) bestrahlt. Das Alter der Patienten betrug median 52 Jahre (27–71), die Beobachtungszeit median 20 Monate (4–76). Insgesamt wurden 88 Regionen bestrahlt, 49 mit ED 1 Gy und 39 mit ED 0,5 Gy. Acht verschiedene Symptome wurden jeweils zwischen 0 (symptomfrei) und 3 (schwer) eingestuft (Tabelle 2), was in einem Summen-Score von 0 bis 24 resultierte. Ebenfalls wurde die Beurteilung des Therapieergebnisses durch die Patienten selbst (schlechter, unverändert, besser, komplette Remission) dokumentiert.
Ergebnisse:
Der Summen-Score vor der RT betrug median 15 (6–23), bei RT-Abschluss 2 (0–16) und bei der letzten Nachkontrolle 1 (0–21) (Tabelle 3, Abbildung 1). Ein hochsignifikanter Unterschied zum Ausgangsbefund konnte für beide Behandlungsschemata dokumentiert werden (Tabelle 4). In 44 bzw. 39 (= 83 von 88) Lokalisationen haben die Patienten das Ergebnis bei RT-Abschluss als besser bzw. als komplette Remission bezeichnet; dies hielt im weiteren Verlauf häufig an (Abbildungen 2 und 3). In 5 (6%) Lokalisationen bei 3 (11%) Patienten war keine Verbesserung nach der Radiotherapie zu verzeichnen.
Schlussfolgerung:
Die Ergebnisse der Bestrahlung bei palmoplantaren Ekzemen und Psoriasis sind für beide Behandlungsschemata ausgezeichnet. Wir empfehlen eine ED von 0,5 Gy und eine GD von 4–5 Gy.
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Sumila, M., Notter, M., Itin, P. et al. Long-term Results of Radiotherapy in Patients with Chronic Palmo-plantar Eczema or Psoriasis. Strahlenther Onkol 184, 218–223 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1788-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1788-4