Summary.
Pulmonary sequestrations have no communication with the bronchial tree. Therefore they are usually airless. However, in the presence of a fistula to the esophagus or the stomach, they might contain air or could even be emphysematic. Such a case in a newborn is presented. This very rare anomaly is frequently named “communicating bronchopulmonary foregut malformation”. This malformation has to be included in the differential diagnosis of multicystic lung diseases. Diagnosis can be made preoperatively by esophagography and Doppler sonography.
Zusammenfassung.
Lungensequestrationen sind in der Regel luftleer, da der Anschluß an das Bronchialsystem fehlt. Sie können aber luftgefüllt oder gar überbläht sein, wenn eine Fistel zum Oesophagus oder zum Magen besteht. Eine derartige Beobachtung beim Neugeborenen wird dargestellt. Diese sehr seltene Fehlbildung wird meist als kommunizierende bronchopulmonale Vorderdarmanomalie bezeichnet. Sie muß mit in die Differentialdiagnose multicystischer Lungenprozesse einbezogen werden. Die Diagnose kann präoperativ durch einen Oesophagusbreischluß und durch eine Dopplersonographie gesichert werden.
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Brunken, C., Kluth, D. & Lambrecht, W. Extralobäre Lungensequestration mit Fistel zum Oesophagus. Chirurg 68, 1020–1022 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050314
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050314