Summary
The operative results in 65 patients with 66 tibial shaft fractures and severe soft tissue injuries, stabilized by an external fixation frame according to Hoffmann or Vital-Adrey, are reviewed and the treatment principles are discussed. Four patients required secondary amputations. Fifty-three patients could be followed up for an average of 23.2 months. The infection rate was 9.2% and nonunion was found in 11.1% of cases. Two patients had a refracture after removal of the fixation device. Twenty-three patients (42.6%) required one or more secondary operations. Of the 65 patients, 70.4% had very good or good end results, 16.7% acceptable, and 12.9% poor. External fixation according to Hoffmann or Vital-Adrey affords excellent definitive stabilization in simple fractures of the lower leg with soft tissue injuries. In comminuted fractures of the lower leg with loss of bone fragments and severe tissue damage, external fixation is better used as a means of temporary stabilization until soft tissues permit definitive rigid stabilization.
Zusammenfassung
Die Operationsergebnisse von 65 Patienten mit 66 Tibiaschaftfrakturen mit ausgedehntem Weichteilschaden, die durch einen Fixateur externe nach Hoffmann oder Vital-Adrey stabilisiert wurden, wurden nachuntersucht und die Behandlungsprinzipien diskutiert. Bei 4 Patienten war eine sekundäre Amputation erforderlich. 53 Patienten wurden während eines durchschnittlichen Zeitraums von 23,2 Monaten beobachtet. Die Infektionsrate betrug 9,2%, Pseudarthrosen entwickelten sich in 11,1% der Fälle. Zwei Patienten hatten eine Refraktur nach Entfernung des Fixateur externe. Bei 23 Patienten (42,6%) waren eine oder mehrere Reoperationen erforderlich. 70,4% der Patienten zeigten ein sehr gutes bis gutes Endergebnis, 16,7% ein annehmbares und 12,9% ein schlechtes Ergebnis. Der Fixateur externe nach Hoffmann oder Vital-Adrey stellt eine zuverlässige und definitive Stabilisierung für einfache Frakturformen am Unterschenkel mit Weichteilschaden tar. Bei komplizierten Frakturformen mit Verlust von Knochenfragmenten am Unterschenkel mit Weichteilschaden ist diese externe Stabilisierung eher eine vorläufige Lösung, bis die Weichteile eine definitive, rigide Stabilisierung zulassen.
Article PDF
Similar content being viewed by others
Avoid common mistakes on your manuscript.
References
Adrey J (1970) Le fixateur externe d'Hoffmann couplé en cadre. Etude bioméchanique dans les fractures de jambe. Gead, Paris
Burri C (1974) Posttraumatische Ostitis. Huber, Bern
Burri C, Claes L (1981) Indikation und Formen der Anwendung des Fixateur Externe am Unterschenkel. Unfallheilkunde 84:177–185
Hoffmann R (1954) Osteotaxis, osteosynthese externe par fiches et rotules. Acta Chir Scand 107:72–80
Karlström G, Olerud S (1983) External fixation of severe open tibial fractures with the Hoffmann frame. Clin Orthop 180:68–77
Larsson K, van der Linden W (1983) Open tibial shaft fractures. Clin Orthop 180:63–67
Müller KH, Rahn BA (1983) Knochenheilung nach stabiler externer Osteosynthese. Unfallheilkunde 86:341–348
Oestern HG, Tscherne H (1984) Pathophysiology and classification of soft tissue injuries associated with fractures. In: Tscherne H. Gotzen L (eds) Fractures with soft tissue injuries. Springer, Berlin Heidelberg New York
Rommens P, Broos P, Theunis P, Willemen P, Gruwez JA (1985) The operative treatment of tibial shaft fractures: a review of 277 cases. Acta Chir Belg 85:268–273
Scharf W, Orthner E, Wagner M (1984) Behandlungsrichtlinien und Ergebnisse schwerst offener Unterschenkelbrüche. Unfallchirurgie 10:192–199
Tassler H (1981) Behandlungsprinzipien bei drittgradig offenen Frakturen des distalen Unterschenkels. Unfallheilkunde 84:509–513
Vidal J (1968) Notre expérience du fixateur externe d'Hoffmann a propos de 46 observations. Les indications de son emploi. Montpellier Chir 14:451–456
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Rommens, P., Broos, P. & Gruwez, J.A. External fixation of tibial shaft fractures with severe soft tissue injuries by Hoffmann-Vital-Adrey osteotaxis. Arch. Orth. Traum. Surg. 105, 170–174 (1986). https://doi.org/10.1007/BF00433936
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00433936