Skip to main content

Sportorthopädische Medizintechnik

  • Chapter
Medizintechnik

Zusammenfassung

In den chirurgischen Fachrichtungen ist die Sportorthopädie ein sehr dynamischer und von Wandel geprägter Bereich. Da sich in der Sportorthopädie ein Patientenklientel findet, das meist körperlich sehr aktiv ist und sich zudem in den letzten 20 Jahren eine deutliche Verschiebung der sportlich aktiven Altersgrenzen ergeben hat, wird nicht nur der klassischerweise junge Mensch sondern es werden auch immer häufiger Menschen fortgeschrittenen Alters als Patienten in diesem Fach betreut. Allen gemeinsam ist der Anspruch auf eine optimal funktionelle Wiederherstellung mit möglichst kurz dauernder Rekonvaleszenz sowie guten langfristigen Versorgungsergebnissen. Ebenso wie sich die Klientel verändert hat, wurde die Operationstechnik in den vergangenen zwanzig Jahren von zumeist offenen OP-Techniken hin zu arthroskopischen, minimalinvasiven Verfahren weiter entwickelt. Die Vorteile der minimalinvasiven Technik liegen in deutlich geringeren Operationstraumen, schnellerer Heilung, weniger Schmerzen und unter sozioökonomischer Sicht deutlich verkürzten Hospitalisierungszeiten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Subscribe and save

Springer+ Basic
$34.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or eBook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 189.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 249.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Die arthroskopisch-anatomische Rekonstruktion von romioklavikulargelenkluxationen mit 2 TightRope, L. Walz, G.M. Salzmann, A.B. Imhoff, Arthroskopie 2007, 20:237–239

    Google Scholar 

  2. P. Broos 1, D. Stoffelen, K. Van de Sijpe 1, I. Fourneau, Operative Versorgung der vollständigen AC-Luxation Tossy III mit der Bosworth-Schraube oder der Wolter-Platte, Unfallchirurgie, Urban & Vogel 1997

    Google Scholar 

  3. Walz L, Salzmann GM, Eichhorn S, Imhoff AB(2007)The anatomic reconstruction of AC joint dislocation using Tight- Rope. A biomechanical study. Am J Sports Med, Review

    Google Scholar 

  4. Das Akromioklavikulargelenk, Der Unfallchirurg 2005. A. Klonz, D. Loitz, ATOS Klinik Heidelberg, Unfallchirurgie Kl. Braunschweig

    Google Scholar 

  5. Stabilisierung der frischen Akromioklavikulargelenkluxation mit dem TightRope. S. Friedmann1 J.D. Agneskirchner1 E. Wiedemann2 M. Tröger1 H. Hosseini1 ·P. Lobenhoffer1, Arthroskopie 2007 20:233–236

    Google Scholar 

  6. S. Buchmann and A. Imhoff, Arthroskopische Rekonstruktion superiorer und postero-superiorer Rotatorenmanschettenrupturen, Arthroskopie, Volume 20, Number 1 / Februar 2007.

    Google Scholar 

  7. Guttmann D, Graham RD, MacLennan MJ, Lubowitz JH (2005) Arthroscopic rotator cuff repair: the learning curve. Arthroscopy 21: 394–400

    Article  Google Scholar 

  8. Apreleva M, Ozbaydar M, Fitzgibbons PG (2002) Rotator cuff tears: the effect of the reconstruction method on three-dimensional repair site area. Arthroscopy 18: 526–526

    Google Scholar 

  9. Fu FH, Ticker JB, Imhoff ABH (2001) Schulterchirurgie Ein Operationsatlas. Deutsche Ausgabe und Bearbeitung von Imhoff und Hohmann. Steinkopff, Darmstadt, S 319S

    Google Scholar 

  10. Van Oostveen (2006) Suture anchors are superior to transglenoid sutures in arthroscopic shoulder stabilization. Arthroscopy 22: 1290–1297

    Google Scholar 

  11. Warner JJP, Schulte KR, Imhoff AB (1995) Current concepts in shoulder instability. Adv Operat Orthop 3: 217–248

    Google Scholar 

  12. Miniaci A, McBirnie J (2003) Thermal capsular shrinkage for treatment of multidirectional instability of the shoulder. J Bone Joint Surg [Am] 85-A: 2283–2287

    Google Scholar 

  13. Burkhart SS, De Beer JF (2000) Traumatic glenohumerale bone defects and their relationship to failure of arthroscopic Bankart repairs: significance of the inverted-pear-glenoid and the humeral engaging Hill-Sachs lesion. Arthroscopy 16: 677–694

    Google Scholar 

  14. Checkliste Orthopädie, A.B. Imhoff, R. Baumgartner, R.D. Linke, Thieme 2005.

    Google Scholar 

  15. Lanz T, Wachsmuth W, (1972) Praktische Anatomie, Bd1, Teil 4: Bein und Statik. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  16. Chirurgische Techniken in Orthopädie und Traumatologie Unterschenkel, Sprunggelenk und Fuß, Urban& Fischer 2004

    Google Scholar 

  17. Stellenwert des PET-Band- Einsatzes bei der Versorgung von Läsionen des vorderen Kreuzbandes, Unfallchirurgie 1998, T. Peterson, M. Kliem, H. Wissing

    Google Scholar 

  18. Alloplastischer Ersatz des vorderen KreuzbandesVergleichende Untersuchungen an rupturierten Dacron-,Trevira- und Ligaprobändern, G . Sowa 1, D . Sowa 2, J. Koebke, Unfallchirurgie 17 (1991), 316-322 (Nr. 6)

    Google Scholar 

  19. Baker CL (2005) Memorial:Jack Hughston. Operat. Tech. Orthop. 15:2-3

    Article  Google Scholar 

  20. Bernard M, Hertel P (1996) Intraoperative and postoperative insertion control of anterior cruciate ligament-plasty. A radiologic measuring method (quadrant method) [in German]. Unfallchirurg 99: 332–340

    Google Scholar 

  21. Brown CH jr, Carson EW (1999) Revision anterior cruciate ligament surgery. Clin Sports Med 18: 109–171

    Article  Google Scholar 

  22. Anatomische Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes T. Zantop W. Petersen, Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Münster, Arthroskopie 2007 • 20:94–104

    Google Scholar 

  23. Marcacci M, Molgora AP, Zaffagnini S et al. (2003) Anatomic double-bundle anterior cruciate ligamentreconstruction with hamstrings. Arthroscopy 19: 540–546

    Article  Google Scholar 

  24. Yasuda K, Kondo E, Ichiyama H et al. (2006) Clinical evaluation of anatomic double-bundle anterior cruciate ligament reconstruction procedure using hamstring tendon grafts: comparisons among 3 different procedures. Arthroscopy 22: 240–251

    Article  Google Scholar 

  25. Yagi M, Wong EK, Kanamori A et al. (2002) Biomechanical analysis of an anatomic anterior cruciate ligament reconstruction. Am J Sports Med 30: 660–666

    Google Scholar 

  26. Weber W (Hrsg) (1836) Mechanik der menschlichen Gehwerkzeuge. Dieterichsche Buchhandlung, Göttingen

    Google Scholar 

  27. Odensten M, Gillquist J (1985) Functional anatomy of the anterior cruciate ligament and a rationale for reconstruction. J Bone Joint Surg [Am] 67: 257–262

    Google Scholar 

  28. Der Meniskusersatz mit einem Kollagenimplantat CMI. R.Linke, M. Ulmer, A.B. Imhoff, Operative Orthopädie und Traumatologie 2006.

    Google Scholar 

  29. Artrhoscopic collagen meniscus implant results at 6 to 8 years follow up. S. affagnini, G. Giordano et al. Knee Surg. Sports Traumatol. Arthrosc 2006

    Google Scholar 

  30. Meniskusrekonstruktion Bewährte und innovative Verfahren, R. Seil, D. Kohn, Der Unfallchirurg 2001, Springer- Verlag.

    Google Scholar 

  31. Henning CE, Lynch MA, Clark JR (1987) Vascularity for healing of Meniscus repairs, Arthroscopy 3:13-18

    Article  Google Scholar 

  32. Morgan CD, Casscells SW (1986) Artrhoskopic meniscus repair: safe approach to the posterior horns. Arthroscopy 2:3-12

    Article  Google Scholar 

  33. Imhoff AB, Koenig U (2003) Arthroskopie – qualifizierte Stadieneinteilung der osteochondralen Läsion (OCL) am Knie. Arthroskopie 16: 23–28

    Article  Google Scholar 

  34. Rodrigo JJ, Steadman JR, Silliman JF, Fulstone HA (1994) Improvement of full-thickness chondral defect healing in the human knee after debridment and microfracture using continous passive motion. Am J Knee Surg 109–116

    Google Scholar 

  35. Steadman JR, Rodkey WG, Briggs KK, Rodrigo JJ (1999) [The microfracture technic in the management of complete cartilage defects in the knee joint]. Orthopade 28:26–32

    Google Scholar 

  36. O`Driscoll SW (1998) The healing and regeneration of articular cartilage. J Bone Joint Surg Am 80: 1795–1812

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2009 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Ahrens, P., Imhoff, A. (2009). Sportorthopädische Medizintechnik. In: Wintermantel, E., Ha, SW. (eds) Medizintechnik. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-93936-8_79

Download citation

Publish with us

Policies and ethics