Background:
In patients after treatment for malignant brain tumors, a clear distinction between tumor recurrence and radiation necrosis can be challenging. This case report describes the diagnostic workup in a child with anaplastic ependymoma and inconclusive MRI (magnetic resonance imaging) and PET (positron emission tomography) findings.
Case Report:
1.5 years after resection, hyperfractionated radiotherapy and chemotherapy of an anaplastic ependymoma in the right parietal region, the cranial MRI of an 11-year-old girl showed multiple small contrast-enhanced lesions in the frontal cortex. In the following months, these lesions increased in number and size and neurologic symptoms developed. Diagnostic workup included repeated MRI scans, PET with an 18F-amino acid and 18F-fluorodeoxyglucose (FDG), as well as a brain biopsy.
Results:
Amino acid PET, performed when the lesions were still small, showed multiple small areas of mild uptake in close correlation to the MRI lesions. Although not typical, this result was suspicious of tumor seeding, the more since the lesions appeared in gray matter areas outside the high-dose-rate irradiation field. A biopsy, performed 6 months later when the clinical appearance worsened, showed no tumor tissue. FDG PET, performed after the size and number of the lesions had increased, showed no intensely increased glucose metabolism, a high-grade recurrent tumor was therefore very unlikely. In the following months, the clinical picture stabilized.
Conclusion:
The final interpretation of the lesions was multiple focal radiation necrosis based on perfusion abnormalities after chemotherapy and conformal hyperfractionated radiotherapy, probably due to an individually enhanced vulnerability of the cerebral vessels.
Hintergrund:
Die Differenzierung zwischen Tumorrezidiv und Strahlennekrose bei Patienten nach Therapie von malignen Hirntumoren kann eine diagnostische Herausforderung darstellen. Dieser Fallbericht schildert den klinischen Verlauf und das diagnostische Vorgehen bei einer Patientin mit anaplastischem Ependymom und schwer zu interpretierenden magnetresonanz- (MRT) und positronenemissionstomographischen (PET) Befunden.
Fallbericht:
1,5 Jahre nach Resektion, hyperfraktionierter Strahlentherapie (Abbildung 1) und Chemotherapie eines anaplastischen Ependymoms im parietalen Kortex ergab das MRT eines 11-jährigen Mädchens multiple kleine Kontrastmittelanreicherungen im frontalen Kortex (Abbildung 2a). In den folgenden Monaten zeigte sich ein Zunahme der Befunde an Größe und Anzahl, klinisch entwickelte sich eine neurologische Symptomatik. Die diagnostische Palette beinhaltete neben wiederholten MRT PET mit einer 18Fluor-markierten Aminosäure und 18F-Fluordesoxyglucose. Ferner wurde eine Hirnbiopsie durchgeführt.
Ergebnisse:
Das Aminosäure-PET zeigte kleine Areale mit schwacher Traceraufnahme in enger Korrelation zu den kleinen Läsionen im MRT (Abbildung 2a). Wenngleich nicht typisch, erschien dieser Befund als verdächtig für eine Tumoraussaat, da die Läsionen in einer Hirnregion auftraten, die außerhalb der Hochdosisregion des Bestrahlungsfeldes lag (Abbildung 1). Eine Hirnbiopsie, die 6 Monate später wegen zunehmender neurologischer Symptome erfolgte, erbrachte keinen Tumornachweis. Eine FDG-PET, durchgeführt bei Zunahme der Größe und Anzahl der Läsionen im MRT (Abbildung 2b), zeigte keinen intensiven Glucosestoffwechsel in den Läsionen (Abbildung 2b) und ergab somit keinen Hinweis auf einen hochmalignen Hirntumor. In den folgenden Monaten stabilisierte sich das klinische Bild.
Schlussfolgerung:
Abschließend wurden die Befunde als multiple fokale Strahlennekrosen auf der Grundlage einer vaskulären Störung nach Chemotherapie und Strahlentherapie, vermutlich einer individuell erhöhten Empfindlichkeit der zerebralen Blutgefäße, interpretiert.
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Beuthien-Baumann, B., Hahn, G., Winkler, C. et al. Differentiation between Recurrent Tumor and Radiation Necrosis in a Child with Anaplastic Ependymoma after Chemotherapy and Radiation Therapy. Strahlenther Onkol 179, 819–822 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1141-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1141-x
Key Words:
- Anaplastic ependymoma
- Magnetic resonance imaging
- Positron emission tomography
- Hyperfractionated radiotherapy
- Radiation necrosis