Summary
The incidence of urinary tract infections (UTI) in 299 renal graft transplantations (281 patients) was analyzed. UTI episodes were demonstrated in 185 grafts (62%), most frequently in the first month after transplantation. The infectious episodes were mostly recurrent. Persistent infection, detected in 11% of grafts, was associated with urologic complications in almost all cases. No significant correlation between the primary renal disease and the UTI rate was found, and there was no significant correlation between UTI and sex. In grafts with recurrent infectious episodes, vesicoureteral reflux was more common. No significant difference was observed in the residual bladder volume, irrespective of whether infection was present or not. The urine was infected by a number of hospital strains, particularlyKlebsiella, Enterobacter and indole-positiveProteus strains. An overwhelming majority of UTI episodes (96%) were asymptomatic. Antibody-coated bacteria in urinary sediment were present in only 19% of infectious episodes. Clinically severe courses were observed in infections associated with urologic complications (especially urinary fistulae); these were difficult to treat and were often a source of sepsis and a risk factor in graft loss.
Zusammenfassung
Die Häufigkeit von Harnwegsinfektionen (HWI) bei 299 Nierentransplantaten (281 Kranken) wurde analysiert. HWI-Episoden wurden bei 185 Transplantaten festgestellt (62%), vorwiegend im ersten Monat nach der Transplantation. Die Infektions-Episoden waren meistens Rezidive. Eine persistierende Infektion (in 11% der Transplantate) trat fast immer im Zusammenhang mit einer urologischen Komplikation, insbesondere als Folge einer Harnfistel auf. Es wurde keine signifikante Korrelation zwischen der primären Nierenerkrankung und HWI nachgewiesen, zwischen der Rate an HWI und Geschlecht bestand ebenfalls keine signifikante Korrelation. In Transplantaten mit rezidivierenden Infektionen fand sich sehr oft ein vesikoureteraler Reflux. Es wurden keine signifikanten Unterschiede in der Größe der Restharnmenge bei Patienten mit oder ohne Infektion beobachtet. Der Urin war häufig mit Erregern wieKlebsiella, Enterobacter und Indol-positivenProteus-Stämmen infiziert. Der größte Teil der HWI-Episoden (96%) verlief asymptomatisch. Antikörper-beladene Bakterien im Harnsediment fanden sich nur bei 19% der Infektions-Episoden. Ein klinisch schwerer Verlauf von HWI war vor allem mit urologischen Komplikationen, vor allem Harnfisteln, verbunden; diese Infektionen waren schwer therapierbar und häufig die Ursache einer Sepsis bzw. von Transplantat-Verlust.
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This paper is dedicated to Prof. Dr. med.H. Losse, Münster, on the occasion of his 65th birthday.
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Prát, V., Horčičková, M., Matoušovic, K. et al. Urinary tract infection in renal transplant patients. Infection 13, 207–210 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01667212
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01667212