Zusammenfassung
Die perioperative Betreuung älterer Patienten stellt eine interdisziplinäre Herausforderung dar. Es erfordert nicht nur eine enge Absprache zwischen den neurochirurgischen, anästhesiologischen und bei Bedarf auch intensivmedizinischen Kollegen, sondern auch eine detaillierte Kommunikation mit den behandelnden Pflegekräften und Physiotherapeuten. Ausgewählte Patienten, die im Rahmen von gezielten Screeninguntersuchungen (z. B. Frailty Scoring) als Risikopatienten identifiziert wurden, können ggf. von einem geriatrischen Assessment profitieren und sollten, wenn möglich, präoperativ einem Geriater vorgestellt werden. Ältere Patienten weisen häufig ein erhöhtes perioperatives Risikoprofil auf, welches ein besonnenes Management erfordert. Eine Ursache stellt die große Heterogenität des präoperativen Zustands dar, welche regelhaft von guter kardiopulmonaler Belastbarkeit im hoch betagten Alter bis hin zu schweren Grunderkrankungen bei verhältnismäßig jüngeren Patienten reicht. Der individuellen Risikostratifizierung zur Planung des Eingriffs kommt daher eine besondere Bedeutung zu. Insbesondere neurochirurgische Patienten profitieren von einem risikoadaptierten Vorgehen, da auf Grund der großen Bandbreite an neurochirurgischen Eingriffen ein Großteil der gängigen Anästhesieverfahren angeboten werden kann. Insofern dient dieses Kapitel der Übersicht von anästhesierelevanten altersbedingten Veränderungen, der präoperativen Evaluation sowie dem anästhesiologischen Management dieses speziellen Patientenkollektivs.
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Literatur
Aldecoa C, Bettelli G, Bilotta F et al (2017) European Society of Anaesthesiology evidence-based and consensus-based guideline on postoperative delirium. Eur J Anaesthesiol 34:192–214
Alvis BD, Hughes CG (2015) Physiology considerations in geriatric patients. Anesthesiol Clin 33:447–456
Armstead WM (2016) Cerebral blood flow autoregulation and dysautoregulation. Anesthesiol Clin 34:465–477
Bijker JB, van Klei WA, Kappen TH et al (2007) Incidence of intraoperative hypotension as a function of the chosen definition: literature definitions applied to a retrospective cohort using automated data collection. Anesthesiology 107:213–220
Bijker JB, Persoon S, Peelen LM et al (2012) Intraoperative hypotension and perioperative ischemic stroke after general surgery: a nested case-control study. Anesthesiology 116:658–664
Brown EN, Purdon PL (2013) The aging brain and anesthesia. Curr Opin Anaesthesiol 26:414–419
Chong MA, Wang Y, Berbenetz NM, McConachie I (2018) Does goal-directed haemodynamic and fluid therapy improve peri-operative outcomes? A systematic review and meta-analysis. Eur J Anaesthesiol 35:469–483
DAS-Taskforce 2015, Baron R, Binder A et al (2015) Evidence and consensus based guideline for the management of delirium, analgesia, and sedation in intensive care medicine. Revision 2015 (DAS-Guideline 2015) – short version. Ger Med Sci 13:Doc19. https://doi.org/10.3205/000223
De Hert S, Staender S, Fritsch G et al (2018) Pre-operative evaluation of adults undergoing elective noncardiac surgery: updated guideline from the European Society of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol 35:407–465
DGAI (2014) S3-Leitlinie Intravasale Volumentherapie beim Erwachsenen. AWMF
Engelhard K (2016) Neuroanästhesie. Anaesthesist 65:151–162
Evered L, Silbert B, Knopman DS et al (2018) Recommendations for the nomenclature of cognitive change associated with anaesthesia and surgery-2018. J Alzheimers Dis 66:1–10
Goettel N, Burkhart CS, Rossi A et al (2017) Associations between impaired cerebral blood flow autoregulation, cerebral oxygenation, and biomarkers of brain injury and postoperative cognitive dysfunction in elderly patients after major noncardiac surgery. Anesth Analg 124:934–942
Gupta D, Verma S, Pun SC, Steingart RM (2015) The changes in cardiac physiology with aging and the implications for the treating oncologist. J Geriatr Oncol 6:178–184
Hackett NJ, De Oliveira GS, Jain UK, Kim JYS (2015) ASA class is a reliable independent predictor of medical complications and mortality following surgery. Int J Surg 18:184–190
Herminghaus A, Löser S, Wilhelm W (2012a) Anästhesie bei geriatrischen Patienten. Teil 1: Alter Organfunktion und typische Erkrankungen. Anaesthesist 61:163–176
Herminghaus A, Löser S, Wilhelm W (2012b) Anästhesie bei geriatrischen Patienten: Teil 2: Anästhetika, Patientenalter und Anästhesieführung. Anaesthesist 61:363–374
Hirsch J, DePalma G, Tsai TT et al (2015) Impact of intraoperative hypotension and blood pressure fluctuations on early postoperative delirium after non-cardiac surgery. Br J Anaesth 115:418–426
Irlbeck T, Zwißler B, Bauer A (2017) ASA classification: transition in the course of time and depiction in the literature. Anaesthesist 66:5–10
Jakovljevic DG (2018) Physical activity and cardiovascular aging: physiological and molecular insights. Exp Gerontol 109:67–74
Janssens JP, Pache JC, Nicod LP (1999) Physiological changes in respiratory function associated with ageing. Eur Respir J 13:197–205
Jiang X, Chen D, Lou Y, Li Z (2017) Risk factors for postoperative delirium after spine surgery in middle- and old-aged patients. Aging Clin Exp Res 29:1039–1044
Kassie GM, Nguyen TA, Kalisch Ellett LM et al (2017) Preoperative medication use and postoperative delirium: a systematic review. BMC Geriatr 17:298. https://doi.org/10.1186/s12877-017-0695-x
Keller KM, Howlett SE (2016) Sex differences in the biology and pathology of the aging heart. Can J Cardiol 32:1065–1073
Kozian A, Kretzschmar MA, Schilling T (2015) Thoracic anesthesia in the elderly. Curr Opin Anaesthesiol 28:2–9
Lakatta EG (2015) So! What’s aging? Is cardiovascular aging a disease? J Mol Cell Cardiol 83:1–13
Langer T, Santini A, Zadek F et al (2019) Intraoperative hypotension is not associated with postoperative cognitive dysfunction in elderly patients undergoing general anesthesia for surgery: results of a randomized controlled pilot trial. J Clin Anesth 52:111–118
Le Manach Y, Collins G, Rodseth R et al (2016) Preoperative score to predict postoperative mortality (POSPOM): derivation and validation. Anesthesiology 124:570–579
Lee TH, Polanczyk CA, Donaldson MC et al (1999) Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major noncardiac surgery. Circulation 100:1043–1049
Lopes MR, Oliveira MA, Pereira VO et al (2007) Goal-directed fluid management based on pulse pressure variation monitoring during high-risk surgery: a pilot randomized controlled trial. Crit Care 11:R100
Martin JE, Sheaff MT (2007) Renal ageing. J Pathol 211:198–205
Mazo V, Sabaté S, Canet J et al (2014) Prospective external validation of a predictive score for postoperative pulmonary complications. Anesthesiology 121:219–231
Mitka M (2009) Data-based risk calculators becoming more sophisticated – and more popular. JAMA 302:730–731
Nowossadeck E (2012) Demografische Alterung und stationäre Versorgung chronischer Krankheiten. Dtsch Arztebl Int 109:151–157
Paneni F, Diaz Cañestro C, Libby P et al (2017) The aging cardiovascular system: understanding it at the cellular and clinical levels. J Am Coll Cardiol 69:1952–1967
Persico I, Cesari M, Morandi A et al (2018) Frailty and delirium in older adults: a systematic review and meta-analysis of the literature. J Am Geriatr Soc 66:2022–2030
Ranta S, Hynynen M, Tammisto T (1997) A survey of the ASA physical status classification: significant variation in allocation among Finnish anesthesiologists. Acta Anaesthesiol Scand 41:629–632
Riley R, Holman C, Fletcher D (2014) Inter-rater reliability of the ASA physical status classification in a sample of anesthetists in Western Australia. Anaesth Intensive Care 42:614–618
Rockwood K (2005) A global clinical measure of fitness and frailty in elderly people. Can Med Assoc J 173:489–495
Rosner M, Abdel-Rahman E, Williams ME (2010) Geriatric nephrology: responding to a growing challenge. 5:936–942
Scholz AFM, Oldroyd C, McCarthy K et al (2016) Systematic review and meta-analysis of risk factors for postoperative delirium among older patients undergoing gastrointestinal surgery. Br J Surg 103:e21–e28
Silverstein JH, Rooke GA, Reves JG, McLeskey CH (2008) Geriatric anesthesiology. Springer, Berlin
Sprung J, Gajic O, Warner DO (2006) Review article: age related alterations in respiratory function – anesthetic considerations. Can J Anaesth 53:1244–1257
Sutton-Tyrrell K, Najjar SS, Boudreau RM et al (2005) Elevated aortic pulse wave velocity, a marker of arterial stiffness, predicts cardiovascular events in well-functioning older adults. Circulation 111:3384–3390
Tarumi T, Zhang R (2018) Cerebral blood flow in normal aging adults: cardiovascular determinants, clinical implications, and aerobic fitness. J Neurochem 144:595–608
Van Aken H (2013) Stellungnahme zur präoperativen Nikotinkarenz. Anästhesiol Intensivmed 54:488
Waurick K, Riess H, van Aken H et al (2014) S1-Leitlinie Rückenmarknahe Regionalanästhesien und Thrombembolieprophylaxe/antithrombotische Medikation. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/001-005l_S1_R%FCckenmarksnahe_Regionalan%E4sthesie_Thromboembolieprophylaxe_2015-01-abgelaufen.pdf
Zhang X-Y, Lan H-D, Liu B (2016) More evidence is needed regarding intraoperative hypotension and delirium after cardiac surgery. Br J Anaesth 116:886–887
Zwissler B (2017) Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nicht herz-thoraxchirurgischen Eingriffen. Anästh Intensivmed 58:349–364
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Sander, M., Schneck, E., Veit, M. (2021). Perioperatives Management bei älteren Patienten in der Neurochirurgie, Scores und Begleiterkrankungen. In: Uhl, E., Schöller, K. (eds) Neurochirurgie bei älteren Patienten. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-60354-3_6
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