Skip to main content

Einsatz von Darm bei der Harnableitung

  • Living reference work entry
  • Latest version View entry history
  • First Online:
Die Urologie

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

  • 27 Accesses

Zusammenfassung

Die Harnableitung, insbesondere die kontinente, ist ein komplexer rekonstruktiver Eingriff, der operative, metabolische oder funktionelle Komplikationen mit sich bringen kann. Heutzutage werden in der Regel Dick- und Dünndarmsegmente verwendet. Eine „universale“ Harnableitung, die für jeden Patienten anwendbar ist, gibt es nicht. Gesundheitliche Voraussetzungen und auch Erwartungen des Patienten müssen genau geklärt werden, um spätere Komplikationen bezüglich Metabolik und Funktion zu vermeiden. In erfahrenen Händen und bei richtiger Indikationsstellung sind die Komplikationsraten von inkontinenter und kontinenter Harnableitung vergleichbar. Eine klare Aussage, ob generell Ileum- oder Dickdarmsegmente verwendet werden sollen, kann nicht getroffen werden, Magen und Jejunum sind allerdings heutzutage obsolet. Operative Komplikationen betreffen vor allem das afferente und efferente Segment und betreffen Harnleiterimplantationsstenosen, Stomastenosen und Harninkontinenz/Katheterisierungsprobleme. Rezidivierende Pyelonephritiden mit Beeinträchtigung der Nierenfunktion sind die Folge. Nicht selten ist eine operative Revision notwendig. Metabolische Störungen nach Harnableitung sind häufig und können zu klinisch relevanten Symptomen führen. Sekundärmalignome in der Harnableitung sind selten. Eine Ausnahme stellen anale Ableitungen dar, bei denen ab dem 5. postoperativen Jahr eine jährliche Koloskopie empfohlen wird.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Ali S, Hayes MC, Birch B, Duddderidge T, Somani BK (2015) Health Related Quality of Life after cystectomy: comparision between orthtotopic neobladder and ileal conduit diversion. Eur J Surg Oncol 41:295–299

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Bricker EM (1950) Bladder substitution after pelvic evisceration. Surg Clin North Am 30:1511–1521

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Check D, Leo MC, Banegas MP, Bulkley J et al (2020) Decision regret related to urinary diversion choice in patients treated with cystectomy. J Urol 203:159–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Chen Z, Lug G, Li X et al (2009) Better compliance contributes to better nocturnal continence with orthotopic ileal neobladder than ileocolonic neobladder after radical cystectomy for bladder cancer. Urology 73:838–843

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • D’Elia G, Pahernik S, Fisch M et al (2004) Mainz Pouch II technique: 10 years’ experience. BJU Int 93:1037–1042

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Frees S, Schenk AC, Rubenwolf P et al (2017) Bowel function in patients with urinary diversion: a gender-matched comparison of continent urinary diversion with ileocoecal pouch and ileal conduit. World J Urol 35:913–919

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gerharz EW, Preece M, Duffy PG et al (2003) Enterocystoplasty in childhood: a second look at the effect on growth. BJU Int 91:79–83

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Harraz AM, Mosbah A, Abdel-Latif M et al (2014) Impact of type of ureteroileal anastomosis on renal function measured by diuretic scintigraphy: long-term results of a prospective randomized study. BJU Int 114:202–209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Hassan AA, Elgamal SA, Sabaa MA et al (2007) Evaluation of direct versus non-refluxing technique and functional results in orthotopic Y-ileal neobladder after 12 years of follow up. Int J Urol 14:300–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hautmann RE, de Petriconi RC, Volkmer BG (2011) 25 years of experience with 1,000 neobladders: long-term complications. J Urol 185:2207–2212

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hemelrijck M van, Thorstenson A, Smith P et al (2013) Risk of in-hospital complications after radical cystectomy for urinary bladder carcinoma: population-based follow-up study of 7608 patients. BJU Int 112:1113–1120

    Google Scholar 

  • Kälble T, Hofmann I, Riedmiller H et al (2011) Tumor growth in urinary diversion: a multicenter analysis. Eur Urol 60:1081–1086

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McDougal WS (1992) Metabolic complications of urinary intestinal diversion. J Urol 147:1199–1208

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Müller G, Butea-Bocu M, Brock O et al (2020) Association between development of metabolic acidosis and improvement of urinary continence in ileal neobladder creation. J Urol 203:585–590

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nishikawa M, Miyake H, Yamashita M et al (2014) Long-term changes in renal function outcomes following radical cystectomy and urinary diversion. Int J Clin Oncol 19:1105–1111

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Pantuck AJ, Han KR, Perrotti M et al (2000) Ureteroenteric anastomosis in continent urinary diversion: long-term results and complications of direct versus nonrefluxing techniques. J Urol 163:450–455

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Qu LG, Adam A, Ranashinghe W et al (2020) Systematic review: bacterial colonization of conduits and neobladders – when to test, watch, and treat. World J Urol 39:1413–1422

    Article  Google Scholar 

  • Stein R, Ziesel C, Frees S et al (2012) Metabolische Langzeitprobleme bei der Harnableitung. Urologe A 51:507–514

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Wiesner C, Bonfig R, Stein R et al (2006) Continent cutaneous urinary diversion: long-term follow-up of more than 800 patients with ileocecal reservoirs. World J Urol 24:315–318

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christian Thomas .

Editor information

Editors and Affiliations

Section Editor information

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2022 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Thomas, C., Thüroff, J.W. (2022). Einsatz von Darm bei der Harnableitung. In: Michel, M.S., Thüroff, J.W., Janetschek, G., Wirth, M.P. (eds) Die Urologie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_94-2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_94-2

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-41168-7

  • Online ISBN: 978-3-642-41168-7

  • eBook Packages: Springer Referenz Medizin

Publish with us

Policies and ethics

Chapter history

  1. Latest

    Einsatz von Darm bei der Harnableitung
    Published:
    04 November 2022

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_94-2

  2. Original

    Published:
    14 January 2015

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_94-1