Skip to main content

Indikationsstellung und Strategien bei BPH: transurethral vs. retropubisch/suprapubisch

  • Living reference work entry
  • Latest version View entry history
  • First Online:
Die Urologie

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

  • 18 Accesses

Zusammenfassung

Die Indikation zur Operation und die Entscheidung über den Zugangsweg bei benigner Prostatahyperplasie (BPH) sind multifaktoriell. Grundsätzlich besteht eine Indikation zur operativen Sanierung einer BPH in den Stadien II und III bei ausgeprägter Restharnbildung, rezidivierenden Harnwegsinfektionen, Blasensteinbildung und Harnstauungsnieren. Aber auch im Stadium I mit unter Medikation fortbestehenden obstruktiven und/oder irritativen Beschwerden kann eine operative Therapie angezeigt sein. Bei Drüsenvolumina bis 80 g ist die transurethrale, möglichst bipolare, Elektroresektion-Methode der Wahl, jenseits der 80 g war bislang die offene Enukleation Goldstandard. Auf Grund der exzellenten Ergebnisse und der geringen Komplikationsrate der endoskopischen Laserenukleation löst diese Methode die offene Enukleation bei Drüsen größer 80 g zunehmend als Standard ab, bei Drüsen zwischen 30 g und 80 g liefern die endoskopische Laserenukleation und die endoskopische Elektroresektion gleichwertige Ergebnisse. Begleitpathologien wie Blasendivertikel und Blasensteine können das Vorgehen verändern und sogar ein zweizeitiges Vorgehen notwendig erscheinen lassen. Letztlich ist die Entscheidung über das Vorgehen in diesen Fällen aber stets eine Einzelfallentscheidung.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Abrams P et al (2009) Evaluation and treatment of lower urinary tract symptoms in older men. J Urol 181(4):1779–1787

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Al-Ansari A et al (2016) GreenLight HPS 120-W laser vaporization versus transurethral resection of the prostate for treatment of benign prostatic hyperplasia: a randomized clinical trial with midterm follow-up. Eur Urol, 2010 58:349

    Article  Google Scholar 

  • Barry MJ et al (1988) Watchful waiting vs immediate transurethral resection for symptomatic prostatism. The importance of patients’ preferences. JAMA 259(20):3010–3017

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Becker A et al (2014) Holmium laser enucleation of the prostate is safe in patients with prostate cancer and lower urinary tract symptoms – a retrospective feasibility study. J Endourol 28(3):335–341

    Article  Google Scholar 

  • Cornu JN et al (2015) A systematic review and meta-analysis of functional outcomes and complications following transurethral procedures for lower urinary tract symptoms resulting from benign prostatic obstruction: an update. Eur Urol 67:1066

    Article  Google Scholar 

  • Dotzauer R et al (2020) Robot-assisted simple prostatectomy versus open simple prostatectomy: a single-center comparison. World J Urol. https://doi.org/10.1007/s00345-020-03168-1

  • Elshal A et al (2012) Feasibility of holmium laser enucleation of the prostate (HoLEP) for recurrent/residual benign prostatic hyperplasia (BPH). BJU Int 110(11 Pt C):E845–E850

    Article  Google Scholar 

  • Kaplan SA et al (2006) Combination therapy with doxazosin and finasteride for benign prostatic hyperplasia in patients with lower urinary tract symptoms and a baseline total prostate volume of 25 ml or greater. J Urol 175(1):217–220

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Kuntz RM et al (2008) Holmium laser enucleation of the prostate versus open prostatectomy for prostates greater than 100 grams: 5-year follow-up results of a randomised clinical trial. Eur Urol 53(1):160–166

    Article  Google Scholar 

  • Mamoulakis C et al (2009) Bipolar versus monopolar transurethral resection of the prostate: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Eur Urol 56:798–809

    Article  Google Scholar 

  • Mamoulakis C et al (2019) Bipolar versus monopolar transurethral resection of the prostate for lower urinary tract symptoms secondary to benign prostatic obstruction. Cochrane Database Syst Rev, Cochrane Database Syst Rev 12(12):CD009629. https://doi.org/10.1002/14651858

    Google Scholar 

  • Matei DV et al (2012) Robot-assisted simple prostatectomy (RASP): does it make sense? BJU Int 110(11 Pt C):E972–E979

    Article  Google Scholar 

  • McConnell JD (1994) Benign prostatic hyperplasia. J Urol 152(2 Pt 1):459–460

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Naspro R et al (2006) Holmium laser enucleation of the prostate versus open prostatectomy for prostates >70 g: 24-month follow-up. Eur Urol 50(3):563–568

    Article  Google Scholar 

  • Nestler S et al (2019) Surgical treatment of large volume prostates: a matched pair analysis comparing the open, endoscopic (ThuVEP) and robotic approach. World J Urol 37(9):1927–1931

    Article  Google Scholar 

  • Perera M et al (2015) Prostatic urethral lift improves urinary symptoms and flow while preserving sexual function for men with benign prostatic hyperplasia: a systematic review and meta-analysis. Eur Urol 67:704

    Article  Google Scholar 

  • Porpiglia F et al (2015) Temporary implantable nitinol device (TIND): a novel, minimally invasive treatment for relief of lower urinary tract symptoms (LUTS) related to benign prostatic hyperplasia (BPH): feasibility, safety and functional results at 1 year of follow-up. BJU Int 116:278

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Robert G et al (2016) Multicentre prospective evaluation of the learning curve of holmium laser enucleation of the prostate (HoLEP). BJU Int 117:495–499

    Article  Google Scholar 

  • Servadio C (1992) Is open prostatectomy really obsolete? Urology 40(5):419–421

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Thüroff JW et al (2012) Robot-assisted laparoscopic enucleation of benign prostatic hyperplasia (BPH). BJU Int 110(9):1388–1405

    Article  Google Scholar 

  • Tubaro A et al (2001) A prospective study of the safety and efficacy of suprapubic transvesical prostatectomy in patients with benign prostatic hyperplasia. J Urol 166(1):172–176

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Wasson JH et al (1995) A comparison of transurethral surgery with watchful waiting for moderate symptoms of benign prostatic hyperplasia. The veterans affairs cooperative study group on transurethral resection of the prostate. N Engl J Med 332(2):75–79

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Yin L et al (2013) Holmium laser enucleation of the prostate versus transurethral resection of the prostate: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Endourol 27:604–611

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Nestler .

Editor information

Editors and Affiliations

Section Editor information

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2022 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Nestler, S., Thüroff, J.W. (2022). Indikationsstellung und Strategien bei BPH: transurethral vs. retropubisch/suprapubisch. In: Michel, M.S., Thüroff, J.W., Janetschek, G., Wirth, M.P. (eds) Die Urologie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_128-2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_128-2

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-41168-7

  • Online ISBN: 978-3-642-41168-7

  • eBook Packages: Springer Referenz Medizin

Publish with us

Policies and ethics

Chapter history

  1. Latest

    Indikationsstellung und Strategien bei BPH: transurethral vs. retropubisch/suprapubisch
    Published:
    15 June 2022

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_128-2

  2. Original

    Indikationsstellung und Strategien bei BPH: transurethral vs. retropubisch/suprapubisch
    Published:
    25 February 2015

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41168-7_128-1