Abstract
Our experience with the subtalar screw arthroereisis for correction of flat foot in children is reported. An AO cancellous bone screw is implanted in the sinus tarsi, laterally in the os calcis, blocking the abnormal valgus of the foot. Between 1990 and 2004, this technique was used on 152 children, 74 of them bilateral, for a total of 226 feet. There were 82 boys and 70 girls, with an average age of 10.6±1.9 years. The results were good in 95.4% of the cases, while there were complications in 4.6% of the cases. In the well-corrected feet, up to now, 55 implanted screws have been removed. The removal of the screw has occurred on average 2.9 years after its implant. The indications and contraindications are as follows. Indications: pes calcaneovalgus, which develops into a flat foot (the spontaneous correction can be expected until year 10–11); juvenile flat foot with medial protrusion of the talar head and complete absence of the longitudinal arch; symptomatic pes calcaneovalgus, with pain on the insertion of the tibialis posterior tendon; minimum age of 6 years, if a correction with conservative treatment does not show any improvement; maximum age of 12–13 years, considering that there always has to be a manual reducibility of the deformity. Contraindications: posttraumatic flat foot; congenital flat foot; stiff flat foot; age over 13 years.
Zusammenfassung
Für die operative Behandlung des kindlichen Knicksenkfußes und Plattfußes, stehen einige Operationstechniken zur Verfügung. Bedingt durch ihre Minimal-invasivität hat die subtalare Schrauben-Arthrorise an Bedeutung zugenommen. Eine AO-Spongiosaschraube wird in Höhe des Sinus Tarsi, lateral im Kalkaneus, zur Blockierung des abnormalen Rückfußvalgus, implantiert. Das Operationsverfahren wurde in den Jahren 1990–2004 bei 152 Kindern, bei 74 beidseitig, insgesamt also 226-mal verwendet. Es waren 82 Jungen und 70 Mädchen mit einem durchschnittlichen Alter von 10,6±1,9 Jahren. Gute Ergebnisse sind in 95,4% der Fälle zu vermerken, während Komplikationen in 4,6% der Fälle auftraten. Von den eingebrachten Schrauben wurden bei weiterbestehender Korrektur, bis heute, 55 entfernt. Die Schraubenentfernung erfolgte durchschnittlich 2,9 Jahre nach ihrer Implantation. Die Indikationen und die Kontraindikationen werden wie folgt zusammengefasst. Indikationen: kindlicher Knick-Senkfuß mit der Entwicklung zum Plattfuß (die spontane Korrektur kann bis zum 10–11 Lebensjahr abgewartet werden), kindlicher Plattfuß mit medialer „Protrusion“ des Taluskopfes und kompletter Aufhebung des Längsgewölbes, kindlicher Knicksenkfuß mit Schmerzen im Bereich des Ansatzes der Sehne des M. Tibialis posterior; untere Altersgrenze: 6 Jahre, wenn durch konservative Maßnahmen eine Korrektur nicht mehr zu erwarten ist, obere Altersgrenze: 12–13 Jahre. Voraussetzung ist in jedem Fall eine manuelle Korrigierbarkeit der Deformität. Kontraindikationen: posttraumatischer Plattfuß, angeborener Plattfuß, kontrakter Plattfuß, Alter über 13–14 Jahre.
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Literatur
Andreacchio A, Orellana CA, Freeman M, Bowen TR (2000) Lateral column lenghtening as treatment for planovalgus foot deformities in ambulatori children with spastic cerebral palsy. J Pediatr Orthop 20:501–505
Buruturan JM (1979) El calcaneo-stop para el tratamiento del valgo de talon infantil. Chirurgia del piede 3:319–322
Castaman E (1993) L'intervento di calcaneo-stop: storia ed aggiornamenti. Chirurgia del piede 17:269–295
De Pellegrin M, Fracassetti D, Paleari M, Ingraffia C, Andrisano A, Zanotti Russo MC, Ricciarello S, Zorzi R, Pessina R (1997) Il piede piatto: tecniche chirurgiche a confronto. Risultati del gruppo di studio sul calcaneo-stop con impiego delle viti AO. Rivista Italiana di Ortopedia e Traumatologia Pediatrica XIII:231–237
Gary L, Dockery DPM (1999) Symptomatic juvenile flatfoot condition. In: Jay RM (Hrsg) Pediatric Foot & Ankle Surgery. WB Saunders Company, Philadelphia, pp 150–168
Gasparini G, Espa E, Pianezzi M, De Santis E (1993) Semeiotica strumentale: Rx e TC. In: Aulo Gaggi, Il piede piatto, Bologna, pp 57–65
Giannini S, Girolami M, Ceccarelli F (1985) The surgical treatment of infantile flat foot. A new expanding endorthotic implant. Ital J Orthop Traumatol 11:315–322
Grice DS (1952) An extraarticular arthrodesis of the subastragalar joint for correction of paralytic flat-feet in children. J Bone J Surg (Am) 32:927–940
Grumhine NA (1987) Talar neck osteotomy for the treatment of severe structural flatfoot deformities. Clin Podiatr Med Surg 4:119–136
Hefti F (1997) Kinderorthopädie in der Praxis. Springer, Heidelberg. Jay RM (1999) Arthroereisis-Subtalar. In: Jay RM (Hrsg) Pediatric Foot & Ankle Surgery. WB Saunders Company, Philadelphia, S 182–191
Jani L (1986) Der kindliche Knick-Senkfuß. Orthopäde 15:199–204
Lepow GM, Smith SD (1989) A modified subtalar arthroereisis implant for the correction of flexible flatfoot in children: The STA-Peg procedure. Clin Podiatr Med Surg 6:585–590
Milano L, Scala A (1985) La risi extrarticolare della sottoastragalica con endortesi calcaneale nel trattamento chirurgico delle deformità in valgo del calcagno. Chirurgia del piede 9:303–309
Nogarin L, Brigantini A, Magnan B, Molinaroli F (1987) Calcaneo-stop: modifiche all'endortesi ed alla via chirurgica. Chirurgia del piede 11:57–60
Pisani G (1988) La coxa pedis e i momenti torsionali astragalici. Chirurgia del piede 12:35–41
Pisani G (1993) Piede calcaneo-valgo In: Pisani G (Hrsg) Trattato di chirurgia del piede. Edizioni Minerva Medica, pp 243–250
Rathjen KE, Mubarak SJ (1998) Calcaneal- cuboid-cuneiforme osteotomy for the correction of valgus foot deformities in children. J Pediatr Orthop 18:775–782
Staheli LT (2003) Fundamentals of pediatric orthopedics. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia
Vedantam R, Capelli AM, Schoenecker PL (1998) Subtalar arthroereisis for the correction of planovalgus foot in children with neuromuscular disorders. J Pediatr Orthop 18:294–298
Viladot A, Lorenzo JC, Salazar J, Rodriguez A (1984) The subtalar joint: embryology and morphology, Vol 5. Foot and Ankle, 2:54–66
Viladot A (1992) Surgical treatment of the Child's flat foot. Clin Orthop 283:34–38
Walter JH, Bailey MA (1999) Subcapital talar osteotomy for trasverse plane structural deformities. In: Jay RM (Hrsg) Pediatric Foot & Ankle Surgery. WB Saunders Company, Philadelphia, pp 199–201
Wenger DR, Mauldin D, Speck G, Morgan D, Lieber RL (1989) Corrective shoes and inserts as treatment for flexible flatfoot in infants and children. J Bone Joint Surg Am 71:800–810
Young C, Charles S (1939) Operative treatment of pes planus. Surg Gynecol Obstet 68:1099–1102
Zollinger H, Fellmann J (1994) Spontanverlauf kindlicher Fußdeformitäten. Orthopäde 23:206–210
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De Pellegrin, M. 15-jährige Erfahrung mit der subtalaren Schrauben-Arthrorise beim kindlichen Plattfuß. Fuss 5, 12–20 (2007). https://doi.org/10.1007/s10302-007-0265-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10302-007-0265-1