Summary
BACKGROUND: In recent years outpatient palliative care, even for patients in an advanced state of their disease, has gained importance. Therefore, also paramedics are more often confronted with palliative emergencies, advance directives, and ethical end-of-life issues. Presently in emergency medicine there is undoubtedly a lack of education on palliative medicine and ethical questions for paramedics. METHODS: In a period of six months we questioned 250 paramedics from two German regions (Göttingen and Braunschweig) about their experiences in palliative medicine, palliative emergencies and about their knowledge of advance directives. For these key questions we drew up a specific questionnaire. RESULTS: The response rate in the set period of time amounted to 64.8% (n = 162). Most of the interviewed paramedics (91.4%, n = 148) had been confronted with palliative emergency situations on duty. 47.6% felt uncertain about the correct psychosocial care of the patients. 84% of the paramedics were insecure concerning their knowledge about advance directives. 72.8% had already taken care of patients with advance directives. These advance directives had influenced their therapy decision in 42.8%. CONCLUSION: The emergency treatment of palliative patients can present a particular challenge to paramedics. Most of the interviewed paramedics felt insecure both about the social care and the assessment of legal issues in dealing with advance directives and decisions at the end of life. Therefore emergency medical training apparently needs to be improved in these fields. Further information and training are necessary to guarantee adequate patient-oriented care of palliative patients und their relatives also in emergency situations.
Zusammenfassung
HINTERGRUND: Die ambulante Versorgung von Palliativpatienten im fortgeschrittenen Stadium ihrer Erkrankung hat in den letzten Jahren an Bedeutung zugenommen. Hierbei kann es aber auch zu häuslichen Akutsituationen kommen, die durch den Rettungsdienst versorgt werden müssen. Rettungsassistenten werden somit auch zunehmend mit Patientenverfügungen, palliativen Notfallbögen und ethischen Fragen am Ende des Lebens konfrontiert. Bisher fehlen in der Ausbildung von Rettungsassistenten Inhalte zu palliativmedizinischen und ethischen Fragestellungen. METHODEN: Wir befragten 250 Rettungsassistenten aus zwei Einsatzbereichen (Göttingen und Braunschweig) bezüglich eigener palliativmedizinischer Aus- bzw. Fortbildungen, der Versorgung palliativmedizinischer Notfallpatienten und ihrer Kenntnisse zu speziellen Fragen bei Patientenverfügungen. Für diese Kernfragen entwickelten wir einen eigenen Interviewbogen. ERGEBNISSE: Die Rücklaufquote der Befragung betrug 64,8% (n = 162). Der größte Teil der befragten Rettungsassistenten (91,4%, n = 148) wurde innerhalb der Einsatztätigkeit schon mit palliativmedizinischen Notfallsituationen konfrontiert. In der Ausbildung wurden palliativmedizinische Fragestellungen bei 8% der Rettungsassistenten thematisiert, während insgesamt 38,9% der befragten Rettungsassistenten vorherige Teilnahmen an palliativmedizinischen Fortbildungen angaben. Unsicherheiten bestanden insbesondere bei der psychosozialen Betreuung der Patienten (47,6%). 84% der befragten Rettungsassistenten schätzten sich in Bezug auf die rechtliche Gültigkeit von Patientenverfügungen als schlecht informiert ein. 72,8% der befragten Rettungsassistenten haben während ihrer Einsatztätigkeit bereits Patienten mit Patientenverfügungen betreut. Eine solche beeinflusste bei 42,8% der Rettungsassistenten die Therapieentscheidung. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Notfallversorgung von Palliativpatienten kann für jeden Rettungsassistenten aufgrund notfallmedizinischer Probleme sowie palliativmedizinischer und ethischer Prinzipien zu einer besonderen Herausforderung werden. Ein großer Teil der befragten Rettungsassistenten fühlt sich in der sozialen Betreuung und in der Bewertung rechtlicher Fragen im Umgang mit Patientenverfügungen und Entscheidungen am Ende des Lebens unsicher. Deshalb erscheinen Aufklärung, Fortbildung und Gesetzmäßigkeiten erforderlich, um eine adäquate Versorgung von Palliativpatienten durch Rettungsdienstpersonal in Notfallsituationen zu gewährleisten.
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Literatur
Ensink FB, Bautz MT, Hanekop GG (2001) Improvement of palliative outpatient treatment of terminally ill cancer patients – SUPPORT as example – The ethically preferable alternative to euthanasia. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 36: 530–537
Georges JJ, Onwuteaka-Philipsen BD, van der Heide A, van der Wal G, van der Maas PJ (2005) Symptoms, treatment and "dying peacefully" in terminally ill cancer patients: a prospective study. Support Care Cancer 13: 160–168
Barbera L, Paszat L, Chartier C (2006) Indicators of poor quality end-of-life care in Ontario. J Palliat Care 22: 12–17
Evans WG, Cutson TM, Steinhauser KE, Tulsky JA (2006) Is there no place like home? Caregivers recall reasons for and experience upon transfer from home hospice into inpatient facilities. J Palliat Med 9: 100–110
Wiese CHR, Bartels U, Seidel N, Vossen-Wellmann A, Graf BM, Hanekop GG (2006) Der finale Tumorpatient in der notfallmedizinischen Versorgung. Anästhesist 55: 955–957
Wiese C, Bartels U, Ruppert D, Quintel M, Graf BM, Hanekop GG (2007) Notärztliche Betreuung von Patienten in der finalen Phase ihrer Erkrankung. Anästhesist 56: 133–140
Loh A, Simon D, Kriston L, Härter M (2007) Patientenbeteiligung bei medizinischen Entscheidungen. Dtsch Ä Blatt 104: A1483–1488
Salako SE (2006) The declaration of Helsinki 2000: Ethical principles and the dignity of difference. Med Law 25: 341–354
Wiese CHR, Bartels U, Geyer A, Duttge G, Graf BM, Hanekop GG (2008) "Göttinger Palliativkrisenbogen" – die gelbe Karte für den Rettungsdienst. Dtsch Med Wschr 133: 972–976
Klein M (2002) Assisted dying and the principle of double effect. Wien Klin Wochenschr 114: 415–421
Becker G, Momm F, Gigl A, Wagner B, Baumgartner J (2007) Kompetenz und Fortbildungsbedarf in Palliative Care. Wien Klin Wochenschr 119: 112–116
Joppich R, Elsner F, Radbruch L (2006) Behandlungsabbruch und Behandlungspflicht am Ende des Lebens. Anästhesist 55: 502–514
Salomon F (2000) Entscheidungskonflikte am Notfallort. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 35: 319–325
Salomon F (2005) Palliativmedizinische Kompetenz im Rettungsdienst? Der alleingelassene Notarzt. Notfall Rettungsmed 8: 542–547
Valentin A (2006) Therapiebegrenzung oder -abbruch: Das Prinzip des "primum nihil nocere". Wien Klin Wochenschr 118: 309–311
Lindner K, Ummenhofer W, Reiter-Theil S (2007) Ethische Kompetenz im Rettungsdienst. Notfall Rettungsmed 10: 211–215
Hanson LC, Earp JA, Garrett J, Menon M, Danis M (1999) Community physicians who provide terminal care. Arch Intern Med 159: 1133–1138
Bundesärztekammer (2007) Musterweiterbildungsordnung für Notfallmedizin und Palliativmedizin. S163 und S165
Enes SP (2003) An exploration of dignity in palliative care. Palliat Med 17: 263–269
Chochinov HM (2006a) Dying, dignity, and new horizons in palliative end-of-life care. CA Cancer J Cli 56: 84–103
Chochinov HM, Kristjanson LJ, Hack TF, Hassard T, McClement S, Harlos M (2006b) Dignity in the terminally ill: revisited. J Palliat Med 9: 666–672
Hack TF, Chochinov HM, Hassard T, Kristjanson LJ, McClement S, Harlos M (2004) Defining dignity in terminally ill cancer patients. Psychooncology 13: 700–708
OGIAIM, OGARI, OGNIM, OGC (2004) Consensus document of the Austrian Intensive Care Medicine Societies. Recommendations on therapy limit and withholding therapy on intensive care units. Wien Klin Wochenschr 116: 763–767
Schindler T, Ewald H (2005) Ambulante und stationäre Organisationsstrukturen in der Palliativmedizin. Onkologe 11: 376–383
De Conno F, Caraceni A, Groff L, Brunelli C, Donati I, Tamburini M, Ventafridda V (1996) Effect of home care on the place of death of advanced cancer patients. Eur J Cancer 32A: 1142–1147
Wiese CHR, Bartels U, Vossen-Wellmann A, Morgenthal H, Kriegler M, Bautz M, Schultens A, Nauck F, Graf BM, Hanekop GG (2007c) The role of an ambulatory Palliative Care Team (PCT) during exacerbations in the final stage of life of terminally ill cancer patients. 10th Congress of the European Association for Palliative Care, Budapest, Hungary, 7–9 June 2007. Eur J Palliat Care [Suppl] 156/571
Ciais JF, Ciais C, Pradier C, Marchand P, Lenoble C, Raucoules-Aime M (2002) Emergencies in patients undergoing palliative care at home. A qualitative study of telephone calls to Center 15. Presse Med 31: 970–972
Ciais JF, Pradier C, Ciais C, Berthier F, Vallageas M, Raucoules-Aime M (2007) Impact of a hospice home visit team on unwanted hospitalization of terminally-ill patients at home in acute medical emergencies. Presse Med 36: 404–409
Mason A, Weatherley H, Spilsburg K, Arksey H, Golder S, Adamson J, Drummond M, Glemmdinning C (2007) A systematic review of the effectiveness and cost-effectiveness of different models of community-based respite care for frail older people and their carers. Health Technol Assess 11: 1–157
Bockenheimer-Lucius G (2003) Verwirrung und Unsicherheiten im Umgang mit Patientenverfügungen. Ethik Med 15: 302–306
Ufer MR (1999) Grenzen der präklinischen Notfallmedizin aus juristischer Sicht. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 34: 3–9
Gerth MA, Kettler D, Mohr M (2005) Patientenverfügungen in der präklinischen Notfallmedizin. Eine Befragung von Notärzten. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 40: 743–749
Thorevska N, Tilluckdharry L, Tickoo S, Havasi A, Amoateng-Adjepong Y, Manthous CA (2005) Patients' understanding of advance directives and cardiopulmonary resuscitation. J Crit Care 20: 26–34
European Resuscitation Council (2005) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2005. Resuscitation 67, S1: S1–S189
Duttge G (2005) Zur rechtlichen Problematik von Patientenverfügungen. Intensiv- und Notfallbehandlung 30: 171–178
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Wiese, C., Bartels, U., Ruppert, D. et al. Betreuung von Palliativpatienten in Akutsituationen durch Rettungsassistenten. Wien Klin Wochenschr 120, 539–546 (2008). https://doi.org/10.1007/s00508-008-1018-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-008-1018-1