Summary
Between May 1981 and December 1993, 120 patients (126 knee joints) were operated using the Elsmlie-Trillat procedure because of patella(sub)luxation. 79 patients were reviewed at an average follow up of 4.1 (1–13.6) years. 46 women and 33 men were operated with an average age at operation of 26.9 (14–59) years. The examination included Bentley’s Score, radiological parameters (e. g. grading of patella dislocation), grading of chondromalacia and patient characteristics (e. g. age, pre-operative time). 64 knee joints (70.3 %) were evaluated ’very good' and ’good', using the score of Bentley. There were significantly worse results in cases with higher grading of chondromalacia (p <0.0036), longer pre-operative time (p < 0.012) and older patients (p < 0.0023). The worst and most highly significant results were in these patients with prior knee surgery (p < 0.0001). A good patella relocation correlated with improved results (p < 0.001). There was no difference in cases with patella dislocation and/or patellasubluxation. In conclusion, the Elmslie-Trillat procedure should be carried out ’in the correct manner and at an early stage'. To optimise the therapy in cases of patella dislocation the high number of operation techniques should be analysed and used regarding risk groups.
Zusammenfassung
Im Zeitraum von Mai 1981 bis Dezember 1993 wurden 120 Patienten (126 Kniegelenke) nach der Methode von Elmslie-Trillat wegen Patella(sub)luxation operiert; 79 Patienten (91 Kniegelenke, 72,2 %) wurden nach einem durchschnittlichen postoperativen Intervall von 4,1 (1–13,6) Jahren kontrolliert. Dabei handelte es sich um 46 Frauen und 33 Männer mit einem Durchschnittsalter bei Operation von 26,9 (14–59) Jahren. Wesentliche Kriterien der Auswertung waren der Score nach Bentley, radiologische Befunde (Patelladezentrierung, Patella-Tiefen-Index), der Chondromalziegrad und Patientencharakteristika (Alter, präoperatives Intervall u. a.); 64 Kniegelenke (70,3 %) wurden im Bentley-Schema mit „sehr gut“ und „gut“ bewertet. Signifikant schlechtere Ergebnisse wurden bei höhergradigen Knorpeldefekten (p < 0,0036), längerer präoperativer Anamnesedauer (p < 0,012) und älteren Patienten (p < 0,0023) gefunden. Schlechtere Ergebnisse zeigten sich auch bei Patienten mit voroperierten Kniegelenken (p < 0,0001). Gute Ergebnisse korrelierten mit adäquatem postoperativem Patellalauf (p < 0,001). Es zeigten sich hierbei keine Unterschiede in den Gruppen mit Patellaluxation und/oder Patellalateralisation. Den Ergebnissen folgend, sollte die Operation nach Elmslie-Trillat „gut und rechtzeitig“ durchgeführt werden. Eine Optimierung der Behandlungsstrategie bei einer Vielzahl bekannter Operationsmethoden bei Patelladezentrierung erscheint möglich, wenn die Verfahren risikogruppenbezogen analysiert und angewendet werden.
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Krüger, T., Birke, A., Decker, T. et al. Results of the Elmslie-Trillat procedure in cases of patella(sub)luxation related to chondral pathology. Unfallchirurg 102, 700–707 (1999). https://doi.org/10.1007/s001130050468
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