Summary
The most important prerequisite for permanent fixation of an implant is primary stability. Osteointegration of the implant is a major goal in cementless total hip replacement (THR). This means direct contact between bone and implant, leading to fixation of the implant in the bone without the interference of fibrous tissue. In addition to the design of the implant, the structure of the implant surface and the material of the implant, the specific operational technique plays a major role in permanent fixation. Only the conical fixation of femoral implants guarantees high primary stability in cementless THR. The type of fixation of the implant in the femoral cavity and the resulting load transfer from implant to bone has a decisive effect on the durability of the prostheses. In order to achieve optimal primary fixation of the implant, robot-assisted implantation of the cementless implant has been performed at the Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt am Main since the summer of 1994. After preoperative planning at a three-dimensional graphic work station these data are transferred to the robot, which transforms the preoperative planning by milling the femoral cavity with the highest precision. So far this type of surgery has been performed on 300 patients. The encouraging postoperative results prompted us to install the second system of Robodoc at the Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt.
Zusammenfassung
Wichtigste Voraussetzung für die dauerhafte Fixation eines Implantats ist die primäre Stabilität. Ziel jeder zementfreien Implantation einer Endoprothese ist die Osseointegration. Darunter wird ein direkter Knochen-Implantat-Kontakt, d. h. eine Fixation des Implantats im Knochen ohne Zwischenschaltung von Bindegewebe verstanden. Neben dem Design des Implantats sowie der Beschaffenheit der Implantatoberfläche und der Materialeigenschaften des Implantats spielt die Operationstechnik für eine dauerhafte Fixation eine entscheidende Rolle. Eine konische Verankerung von Femurprothesen gewährleistet bei zementfreien Implantationen eine hohe Primärstabilität. Die Art der Verankerung des Prothesenschafts in der Femurmarkhöhle und die daraus resultierende Lastübertragung von Implantat auf den Knochen hat somit einen entscheidenden Einfluß auf die Haltbarkeit der Prothese. Um eine möglichst optimale primäre Fixation des Implantats zu erzielen, wird seit Sommer 1994 an der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Frankfurt am Main zur Implantation einer Schaftprothese ein computerunterstützter Robotereinsatz verwendet. Anhand einer präoperativen Planung am dreidimensionalen Graphikcomputer werden diese Daten dem Roboter übertragen, der dann während der Operation das Ausfräsen der Femurmarkhöhle für einen Form-Fitt-Sitz gewährleistet. Bisher wurden mit dieser Methode 250 Patienten operativ versorgt. Die guten postoperativen Verlaufskontrollen haben dazu geführt, daß an der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Frankfurt am Main jetzt 2 Roboter für die Implantation zur Verfügung stehen.
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Börner, M., Bauer, A. & Lahmer, A. Robot-assisted surgery in total hip replacement. Unfallchirurg 100, 640–645 (1997). https://doi.org/10.1007/s001130050169
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050169