Purpose:
A patterns-of-care study of radiotherapy (RT) in prostate cancer was performed in Northern Bavaria, Germany, to characterize patient selection, treatment strategies and outcome for the time period 1998–2000.
Material and Methods:
Patients who received curative-intent radical or postoperative RT were identified from the databases of six centers (one university, five teaching/regional hospitals). Two centers treated < 20 patients and were excluded from further analysis. At the remaining four centers, 148 patients receiving radical RT and 134 undergoing postoperative RT were analyzed for pretreatment and RT characteristics and actuarial biochemical control (BC; ASTRO definition).
Results:
All patients were treated with three-dimensional conformal external-beam techniques. In radical RT patients, cT- and cN-stages as well as the frequency of (neo)adjuvant hormonal therapy (53–91%) and RT to pelvic nodes (2–97%) and the mean total RT dose (64.8–71.0 Gy) varied significantly between centers. In postoperative RT, centers differed significantly in R-status, initial prostate-specific antigen (PSA) and nodal RT frequency (2–89%), whereas total RT doses were similar (62.3–64.8 Gy). After radical RT, 5-year BC was 68.6% and differed significantly between centers on univariate analysis. In a multivariate model, only total RT dose showed a trend toward an effect on BC. In postoperative RT patients, overall 5-year BC was 82.1%, and age and initial PSA were associated with BC on multivariate analysis.
Conclusion:
From 1998 to 2000, radical RT for prostate cancer at the Northern Bavarian centers now studied was performed with three-dimensional conformal technique to conservative total doses and selection criteria for postoperative RT were highly variable.
Ziel:
Eine Untersuchung der Versorgungsstrukturen in der Strahlentherapie (RT) des Prostatakarzinoms in Nordbayern wurde durchgeführt, um für den Behandlungszeitraum 1998–2000 Patientenselektion, Behandlungskonzepte und Ergebnisse zu charakterisieren.
Material und Methodik:
In kurativer Absicht primär oder postoperativ bestrahlte Patienten wurden aus den Datenbanken von sechs Zentren (eine universitäre Abteilung, fünf Lehr- oder regionale Krankenhäuser) ermittelt. Zwei Zentren behandelten < 20 Patienten und wurden in der weiteren Auswertung nicht berücksichtigt. In den restlichen vier Zentren waren 148 Patienten mit primärer RT und 134 mit postoperativer RT (Tabellen 1 und 2) bezüglich klinischer und therapeutischer Kriterien sowie der biochemischen Kontrolle (BC; ASTRO-Definition) auswertbar.
Ergebnisse:
Alle Patienten wurden mit dreidimensionalen konformalen Techniken perkutan behandelt. In der primären RT waren die cT- und cN-Stadien sowie die Häufigkeit der (neo)adjuvanten Hormontherapie (53–91%), der RT der pelvinen Lymphknoten (2–97%) und die mittlere Gesamtdosis (64,8–71 Gy) zwischen den Zentren signifikant unterschiedlich (Tabelle 3, Abbildung 1). In der postoperativen Therapie bestanden signifikante Unterschiede zwischen den Zentren bezüglich R-Status, initialen prostataspezifischen Antigens (PSA) und Häufigkeit der nodalen RT (2–89%), während die Gesamtdosen (62,3–64,8 Gy) vergleichbar waren (Tabelle 4, Abbildung 2). Nach primärer RT betrug die 5-Jahres-BC 68,6%, bei signifikanten Unterschieden zwischen den Zentren in der univariaten Analyse (Tabelle 5, Abbildung 3). Im multivariaten Modell zeigte die Gesamtdosis einen Trend bezüglich eines Effekts auf die BC. Nach postoperativer RT betrug die 5-Jahres-BC 82,1% (Abbildung 4, Tabelle 6); diese war bei multivariater Analyse mit dem Alter und initialen PSA assoziiert.
Schlussfolgerung:
Im Zeitraum 1998–2000 wurde die primäre RT an den untersuchten nordbayerischen Zentren mit dreidimensionalen konformalen Techniken und konservativen Gesamtdosen durchgeführt. Selektionskriterien für die postoperative RT variierten stark.
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Vordermark, D., Marold, D., Wirth, S. et al. Patterns of Care in the Radiotherapy of Prostate Cancer in Northern Bavaria 1998–2000. Strahlenther Onkol 183, 314–320 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1746-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1746-6