Purpose:
Evaluation of treatment outcome after intraoperative radiotherapy (IORT) ± external-beam irradiation (EBRT) in patients with localized soft tissue sarcoma of the extremity at high risk for local recurrence after limb-sparing surgery.
Patients and Methods:
28 patients treated between 1989 and 1999 were evaluated retrospectively. Patients presented with locally recurrent (n = 17), T2 (n = 20), high-grade (n = 26), or incompletely resected tumors (n = 11). All patients underwent limbsparing surgery and IORT (median dose of 15 Gy) given either with high-dose-rate brachytherapy or a linear accelerator. 25 patients received additional EBRT with a mean of 50.6 Gy (range: 30.6–60 Gy). The mean follow-up time was 4.3 years (95% confidence interval [CI]: 3.0–5.6 years).
Results:
The 5-year overall and distant disease-free survival rates were 66% and 54%, respectively. The overall actuarial recurrence rate after 5 years is 16% (95% CI: 1%, 31%). The crude rate after 8 years is 18%. Surgical margin status, primary versus recurrent tumor and tumor stage did not show any statistically significant influence (univariate analysis) on local recurrence rates. Patients with T1 tumors exhibited a borderline significant (p = 0.053) better distant disease-free survival (83%) compared to T2 tumors (43%). Five (24%) grade 3–4 late side effects were observed.
Conclusion:
In patients with high-risk soft tissue sarcomas, IORT ± EBRT after limb-preserving surgery achieves high local control rates. The risk of normal tissue toxicities is comparable to conventional limb-sparing treatment.
Ziel:
Beurteilung der Behandlungsergebnisse nach intraoperativer Strahlentherapie (IORT) ± perkutane Strahlentherapie (EBRT) bei Patienten mit nicht metastasierten Weichteilsarkomen der Extremitäten, die ein hohes Lokalrezidivrisiko nach extremitätenerhaltender Operation hatten.
Patienten und Methodik:
Zwischen 1989 und 1999 wurden Daten von 28 Patienten retrospektiv ausgewertet. Lokalrezidive (n = 17), T2- (n = 20), „high-grade-“ (n = 26) oder nicht in sano resezierte Tumoren (n = 11) wurden eingeschlossen. Alle Patienten wurden einer extremitätenerhaltenden Operation und einer IORT (mediane Dosis 15 Gy) unterzogen, die entweder als High- Dose-Rate-Brachytherapie oder mittels Linac appliziert wurde. 25 Patienten erhielten zusätzlich eine EBRT mit 50,6 Gy mittlerer Dosis (Spanne: 30,6–60 Gy). Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 4,3 Jahre (95%-Konfidenzintervall [CI]: 3–5,6 Jahre).
Ergebnisse:
Die 5-Jahres-Gesamtüberlebensrate und die fernmetastasenfreie Überlebensrate (DDFS) lagen bei 66% und 54%. Die aktuarische Lokalrezidivrate nach 5 Jahren beträgt 16% (95%-CI: 1%, 31%), die unkorrigierte Rate nach 8 Jahren 18%. Resektionsstatus, Primärtumor versus Rezidiv und Tumorstadium zeigten keinen signifikanten Einfluss (univariat) auf das Lokalrezidivrisiko. Patienten mit T1-Tumoren hatten ein höheres (p = 0,053) DDFS (83%) als Patienten mit T2-Tumoren (43%). Fünf (24%) Späteffekte Grad 3–4 wurden beobachtet.
Schlussfolgerung:
Patienten mit Weichteilsarkomen der Extremitäten, die ein hohes Lokalrezidivrisiko haben, können durch IORT ± EBRT in hohem Prozentsatz lokal kontrolliert werden. Das Risiko von Normalgewebsschäden ist vergleichbar jenem bei konventionellen Behandlungsmethoden.
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Kretzler, A., Molls, M., Gradinger, R. et al. Intraoperative Radiotherapy of Soft Tissue Sarcoma of the Extremity. Strahlenther Onkol 180, 365–370 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1191-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1191-8