Purpose:
The aim of the present analysis was to identify radiotherapy-related parameters that influence the development of second malignancies.
Patients and Methods: Between 1969 and 1989, about 31,000 patients were treated in Dresden with low voltage (≤ 180 kV X-rays) or telecobalt radiotherapy or a combination of both. Of these 203 were readmitted after earlier radiotherapy, for radiotherapy of a newly developed malignancy. Based on definitive diagnosis of a secondary tumor and completeness of documentation 53 patients were selected for further analysis. This included the spatial relation between the new tumor and the primary treatment fields, and the incidence in relation to the dose at the site of origin. The material does not allow for risk estimation
Results: Primary malignancies comprised breast and gynecological tumors in female, and tumors of prostate, head and neck and lymphomas in male patients. Second tumors developed mainly in corpus uteri, respiratory, gastrointestinal and urinary tract. The high incidence of 9.9% second primary corpus/cervix uteri tumors in patients with primary breast cancers suggests a common etiology. The majority of second tumors was observed within the margin of the planning target volume (PTV), which was defined as the volume 2.5 cm inside to 5 cm outside the field margin proper. Inside the PTV developed < 10%, outside 11% of the second tumors. With regard to dose the majority of second tumors was observed in the region receiving < 6 Gy.
Conclusions: A significant number of second primary tumors is found in the volume receiving ≤ 6 Gy, i. e. at the margins of the PTV. This should be considered for multiple field radiotherapy and IMRT, where the relevant volumes may be substantially increased.
Hintergrund:
Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Identifikation von Faktoren der Strahlentherapie maligner Erkrankungen, die möglicherweise die Entwicklung von Sekundärtumoren beeinflussen.
Patienten und Methoden: Im Zeitraum zwischen 1969 und 1989 wurden in Dresden etwa 31 000 Patienten mit weicher Röntgenstrahlung (≤ 180 kV), 60Co-γ-Strahlung oder einer Kombination aus beiden behandelt. Von diesen wurden 203 zur erneuten Strahlentherapie aufgrund eines neu enstandenen Tumors vorgestellt. Ausgehend von der sicheren Diagnose eines Sekundärtumors und der Vollständigkeit der Dokumentation der initialen Strahlenbehandlung wurden 53 Patienten zur Analyse ausgewählt. Diese beinhaltete die räumliche Beziehung zwischen dem Entstehungsort des neuen Tumors und den ursprünglichen Bestrahlungsfeldern und die Tumorinzidenz in Abhängigkeit von der Dosis am Enstehungsort. Eine Risikoabschätzung ist aus dem vorhandenen Material nicht möglich.
Ergebnisse: Die Primärtumoren umfassten im Wesentlichen Mamma- und gynäkologische Tumoren bei Frauen sowie Prostata- und Kopf-Hals-Tumoren bei Männern. Sekundärtumoren wurden hauptsächlich in Corpus uteri, Atemwegen, Gastrointestinal- und Harnorganen beobachtet. Die mit 9,9% hohe Inzidenz von Sekundärtumoren von Corpus/Cervix uteri bei Patientinnen mit primären Mammatumoren deutet auf eine gemeinsame Ätiologie hin. Der Hauptteil der Sekundärtumoren wurde an den Rändern des ursprünglichen Planungszielvolumens (PTV) gefunden, welche als das Volumen von 2,5 cm innerhalb bis 5 cm außerhalb des eigentlichen Feldrandes definiert wurden. Innerhalb des PTV fanden sich < 10%, außerhalb des Randbereiches 11% der Sekundärtumoren (Abbildung 1). In Bezug auf die Dosis am Entstehungsort wurde der Hauptteil der Sekundärtumoren in der mit < 6 Gy belasteten Region beobachtet (Abbildung 2).
Schlussfolgerung: Eine signifikante Anzahl an Sekundärtumoren findet sich in dem mit ≤ 6 Gy belasteten Volumen, d. h. an den Rändern des PTV. Dies sollte bei Mehrfelder- und intensitätsmodulierter Strahlentherapie in Betracht gezogen werden, da hier die relevanten Volumina deutlich ausgeweitet sein können.
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Received: October 12, 2001; accepted: May 16, 2002
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Dörr, W., Herrmann, T. Second Primary Tumors after Radiotherapy for Malignancies Treatment-Related Parameters. Strahlenther Onkol 178, 357–362 (2002). https://doi.org/10.1007/s00066-002-0951-6
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-002-0951-6