Summary
We carried out a survey in Japan to investigate compliance among children given oral antibiotics in an outpatient setting. The results of our survey revealed that, in Japan, approximately one-quarter of patients did not take their full course of antibiotics. Reasons for unsupervised self-discontinuation included: (1) the parent or guardian judged the infection to be cured; (2) the child refused to take the drug; and (3) the appearance of side effects. Causative organisms often involved in respiratory infections experienced in outpatient medicine include pneumococci, streptococci, staphylococci,Haemophilus influenzae, Moraxella (Branhamella) catarrhalis andMycoplasma pneumoniae. The β-lactams are effective against all of these bacterial species, with the exception ofM. pneumoniae. We conducted a survey of β-lactam antibiotics currently on the Japanese market and compared them to other oral antibiotics used to treat respiratory infections. Ease of administration, based on the incidence of adverse effects, particularly diarrhea, the dosage form, taste, dosage per administration and the number of doses required per day, are reported.
Zusammenfassung
Die Compliance bei ambulanter Antibiotikatherapie im Kindesalter wurde überprüft. Dabei stellte sich heraus, daß in Japan etwa ein Viertel der Patienten nicht die volle Antibiotikadosis einnahmen. Gründe für ein eigenmächtiges Absetzen waren 1). die Eltern oder Betreuer sahen die Infektion als geheilt an. 2.) Das Kind verweigerte die Einnahme. 3.) Nebenwirkungen. Zu den häufigen Erregern von Atemwegsinfektionen im ambulanten Bereich gehören Pneumokokken, Streptokokken, Staphylokokken,Haemophilus influenzae, Moraxella (Branhamella) catarrhalis undMycoplasma pneumoniae. Die β-Laktamantibiotika sind gegen alle diese Bakterienspezies mit Ausnahme vonM. pneumoniae wirksam. Wir überprüften die derzeit auf dem japanischen Markt verfügbaren β-Laktamantibiotika und verglichen sie mit anderen oralen Antibiotika, die zur Behandlung von Atemwegs-infektionen eingesetzt werden. Berichtet wird über die Inzidenz von Nebenwirkungen, vor allem Durchfall, Zubereitungsart, Geschmack, Einzeldosis und erforderliche Anzahl von Tagesdosen.
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Sunakawa, K., Akita, H., Iwata, S. et al. Rational use of oral antibiotics for pediatric infections. Infection 23 (Suppl 2), S74–S78 (1995). https://doi.org/10.1007/BF01742988
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01742988