Summary
Psychic disorders can be classified into three levels: symptom, syndrome, and diagnosis. For each of these levels of reference, interrater reliability has been calculated. For this purpose, 48 patients (25 depressives and 23 schizophrenics) were interviewed by two raters each and the diagnoses were registered on the AMP system (forms 3 and 4). Additionally, each rather made an ICD diagnosis. With ICD numbers of three digits interrater reliability amounted to Kappa = 0.84; with ICD numbers of four digits it amounted to Kappa = 0.65. According to the degree of accuracy, numerical agreement with the AMP syndromes lies between Kappa = 0.61 and 0.85. Single symptoms had the lowest reliability (median: Kappa 0.45 and 0.53). Reasons for these differences and possibilities for improvement are discussed.
Zusammenfassung
Psychische Störungen lassen sich auf drei Ebenen klassifizieren: Symptom, Syndrom, Diagnose. Für jede dieser Bezugsebenen wurde in dieser Studie die Beurteilerübereinstimmung berechnet. Dazu wurden 48 Patienten (25 depressive and 23 schizophrene Patienten) von jeweils 2 Untersuchern interviewt und die Befunde auf dem AMP-System (Bogen 3 und 4) festgehalten. Zusätzlich gaben die Untersucher eine ICD-Diagnose. Die Interrater-Reliabilität betrug bei dreistelligen ICD-Ziffern Kappa = 0.84, bei vierstelligen ICD-Ziffern Kappa = 0.65. Je nach Genauigkeitsgrad liegt die numerische Übereinstimmung bei den AMP-Syndromen zwischen Kappa = 0.61 und 0.85. Von geringster Reliabilität waren die einzelnen Symptome (Median: Kappa = 0.45 resp. 0.53). Es werden Gründe für die Unterschiede und Verbesserungsmöglichkeiten diskutiert.
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Baumann, U., Woggon, B. Interrater-Reliabilität bei Diagnosen, AMP-Syndromen und AMP-Symptomen. Arch. Psychiat. Nervenkr. 227, 3–15 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00585672
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