Summary
A review is reported covering 16 adolescent and 15 adult patients treated for osteochondritis dissecans of the femoral condyles by reconstruction of the articular surface and transfixation of the fragment in situ using autologous bone transplants and followed up for a period of up to 18 years. Sixty percent of the patients were totally symptom-free, whereas in others the clinical symptoms had consistently decreased. A radiologically estimated total remodelling of the condylar surface with union of fragment to the osseous bed was seen in 90%. The reduction of the fragment was incorrect in 16% of the cases. Resorption of the distal ends of cortical bone transplants in the articular surface of the condyle was total in 87%. No immobilization or removal of bone transplants was needed after surgery and all patients later on returned to their previous work.
Zusammenfassung
Es wird eine Übersicht gegeben über die Behandlungsresultate von 16 heranwachsenden und 15 erwachsenen Patienten, die wegen Osteochondritis dissecans der Femurkondylen mit Rekonstruktion der Artikulationsflächen und Transfixation der Fragmente in situ operiert worden waren. Hierbei kam autologes Knochentransplantat zur Anwendung, und die Observationszeit postoperativ betrug his zu 18 Jahren. Sechzig Prozent der Patienten waren völlig beschwerdefrei, während die Symptome der übrigen durchgehend nachgelassen hatten. Radiologisch konnte in 90% der Fälle eine vollständige Remodellierung der Kondylenfläche und eine Verschmelzung des Fragments mit dem Knochenbett nachgewiesen werden. In 16% der Fälle war die Reduktion des Fragments ungenau. Eine Resorption der distalen Abschnitte des kortikalen Knochentransplantats in die Artikulationsfläche des Kondylen war vollständig in 87% der Fälle. Immobilisierung oder eine Entfernung des Knochentransplantats wurde postoperativ nicht erforderlich, und sämtliche Patienten konnten wieder ihren früheren Beruf ausüben.
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Lindholm, T.S., Österman, K. Long-term results after transfixation of an osteochondritis dissecans fragment to the femoral condyle using autologous bone transplants in adolescent and adult patients. Arch. Orth. Traum. Surg. 97, 225–230 (1980). https://doi.org/10.1007/BF00389731
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00389731