
Market Structure and Innovation Policies
in Austria

Josef Trappel

1 Market Structure and Media Ownership

The geopolitical position of the small state of Austria (2015: population of 8.5

million) in the centre of the European continent offers blessings and challenges.

Prosperity and the relatively well functioning economy (Austria ranks ninth on the

IMF world GDP per capita list in 2014) allowed for steady growth of the advertising

market, benefitting for many decades media organizations in the first place (and

US-American internet giants like Google and Facebook lately). Affluent readers,

listeners and viewers made good use of mass news media, thus contributing to

establish them as important factors of influence in public life (Filzmaier, Plaikner,

& Duffek, 2007). Being small sets clear limits to economic expansion of ambitious

media companies. Rather, foreign media corporations identified Austria as suitable

investment ground, originating in Germany in the first place. The shared language

certainly facilitates this exchange, with a few Austrian ideas and talents succeeding

in Germany in return for German business investment in Austria. Furthermore,

shared language also facilitates the use of television across borders, as duly

intended by European policy on trans-frontier television. Consequently, the advert

effect for the news media industry in Austria is exporting advertising revenues

which follow the audience’s attention. Thus, relations have become imbalanced:

Austrians watch programs from Germany, thereby diminishing funding

opportunities for genuine Austrian programming [for the debate on media in

small countries see Lowe and Nissen (2011), Meier and Trappel (1992)]. Such

imbalances, however, are limited to television (and film production), other news

media are not affected.

Austrian households are well equipped for the reception of radio and television.

In 2014, almost all households (98%) had at least one television receiver, and 95%

J. Trappel (*)

University of Salzburg, Rudolfskai 42, 5020 Salzburg, Austria

e-mail: josef.trappel@sbg.ac.at

# Springer International Publishing AG 2017

H. van Kranenburg (ed.), Innovation Policies in the European News Media
Industry, Media Business and Innovation, DOI 10.1007/978-3-319-45204-3_2

9

mailto:josef.trappel@sbg.ac.at


of them were either connected to cable or satellite reception. This rate has increased

by 10 percentage points since 2004. Around 83% (2008: 54) of all households were

equipped with digital receivers in 2014 in comparison to 54% in 2008. In 2014,

57% of all television households used the digital satellite reception. Digital cable

television was used by 26% of all households and digital terrestrial television

(DVB-T) by 6%. Digital terrestrial radio (DAB/DAB+), however, has still not

managed to overcome the early stage of market tests (source: ORF media research).

Alternative ways of radio and television reception by computers, tablets and

smartphones is widespread as well. 86% of households were equipped with any sort

of computer, 82% were attached to the internet (2014). Mobile phones were present

in 93% of households in the same year.

1.1 Newspapers

Contemporary news media development in Austria can only be understood by taking

the historic development into account. After World War II, Austrian newspapers

were re-established by licenses issued by the American, British, French and Russian

administrations in different parts of the country. After fully re-established indepen-

dence in 1955, newspapers flourished and the dominating daily Neue Kronenzeitung

grew by consolidation with other titles (Trappel, 2004: 5).

The national daily press consists of eight titles published in the capital Vienna.

Three of them are tabloid-style papers (Neue Kronenzeitung, Österreich, Heute),

one is mid-market (Kurier), and the remaining four compete within the quality

newspaper segment (Presse, Standard, Wiener Zeitung, Wirtschaftsblatt). The

resulting competition has had adverse effects. While quality standards have

improved within the up-market segment, (Trappel, 2007), tabloid papers started a

race to the bottom by competing for celebrities, gossip and populist reporting rather

than for quality journalism. The coverage of economic developments has improved

considerably since 1995 when the economic daily Wirtschaftsblatt was launched,

based on the concept of the Swedish Dagens Industri with strong initial financial

backing of the Swedish Bonnier Group. In 2006, the Austrian publisher Styria took

over the majority of shares, speculating for economies of scale and scope with its

second national daily, the Presse. In September 2016, however, Styria closed down

the newspaper Wirtschaftsblatt for economic reasons.

Österreich (German name for Austria), printed all in color, was founded in 2006

by two brothers who had managed to restructure the Austrian magazine market

earlier in their professional life. They sold their highly profitable magazine group,

News, to the German Bertelsmann Group (Gruner + Jahr) and invested the revenue

in this tabloid newspaper. At the beginning, Österreich was intended to challenge

the Neue Kronenzeitung, but this overambitious plan failed. Instead, the owners

gradually transformed Österreich into a free daily newspaper, with decreasing

numbers of copies sold.

Although not national in the strict sense of the term, the freely distributed daily

newspaper Heute competes in Vienna, Upper and Lower Austria for readers. It is

not entirely clear who the formal owners of this highly successful newspaper were,

10 J. Trappel



but the editor-in-chief is married to the publisher and editor-in-chief of the Neue

Kronenzeitung. Market shares usurped by Heute from Neue Kronenzeitung remain

somehow within the family.

Furthermore, the market for weekly newspapers and news magazines is national

with few but occasionally strong weekly papers published outside Vienna (some of

these are free sheets such as Tips in Upper Austria, others are paid weeklies such as

Nieder€osterreichische Nachrichten). The main titles are News, Profil, Format and

Trend, all part of the News group. By early 2016, however, notoriously loss-making

Format disappeared by merging with Trend.

Apart from Presse and Wirtschaftsblatt and the news magazines, another two

national dailies share owners. 50% of the shares of Neue Kronenzeitung, the

longstanding market leader, and the second largest daily until 2006, Kurier, are

owned by the German publishing group Funke (former WAZ) since 1988. Com-

mercial and logistic operations (but not newsrooms) are bundled within their joint

subsidiary Mediaprint, eventually emerging as largest publisher in Austria. The

remaining shares of the Neue Kronenzeitung are in the hands of the founding family

Dichand, while the other 50% of Kurier are controlled by the banking group

Raiffeisen, together with a few minority shareholders.

But there is even more cross ownership. In 2001, the leading weekly news

magazines (News, Format, Profit) merged into the News group, which was sold

in 2006 to the German Bertelsmann group (holding 56%). The other owners are the

newspaper holding Kurier (25%) and the Fellner owners of the daily newspaper

Österreich (19%). Bertelsmann sold its shares in the News group in June 2016 to its

newly appointed Director General, Horst Pirker. In total, these cross ownership

relations at the national level result in four interconnected ownership groups:

• Dichand family: holds shares in Neue Kronenzeitung, Mediaprint, and KroneHit

(national radio);

• Fellner family: owner of newspaper Österreich, holds shares in News group, and

regional media (radio);

• Funke (Germany): holds shares in Neue Kronenzeitung, Kurier, Mediaprint,

indirect in News group;

Raiffeisen (banking group): holds majority shares in Kurier, indirect in News

group, and regional media.

The regional press is characterized by strong regional newspapers, dominating

up to 90% of their respective regional market. With two exceptions, each province

is dominated by one regional publisher, typically controlling one or even two

newspapers and free sheets. Ownership of these newspaper publishers is typically

private. In the case of the provinces of Upper Austria, Salzburg, Tyrol and

Vorarlberg, the respective newspaper publishers are family businesses. In the

southern provinces Styria and Carinthia, the conglomerate media corporation Styria

(owned by a roman-catholic foundation) is running the leading newspaper (Kleine

Zeitung), two newspapers in Vienna (Presse, Wirtschaftsblatt) and the regional

Antenne radio channels. In Vorarlberg, the family owned publisher Russ Media

Market Structure and Innovation Policies in Austria 11



operates not only two newspapers (Vorarlberger Nachrichten, Neue Vorarlberger),

but also the regional Antenne radio channel, the dominating regional online media

(VOL.at) and various free sheets.

The strong position of the regional publishers is challenged by the regional editions

of the Neue Kronenzeitung, which competes fiercely with the traditional press in most

of these regional markets. In eight (out of nine) provinces, the Neue Kronenzeitung

has either taken the lead or is a close second to the respective regional paper.

Hence, the Austrian newspaper market is characterized by a small number of

daily newspaper titles, a small number of large newspapers and magazines, a strong

orientation towards boulevard newspapers and a high degree of concentration of

ownership. The elephant in the room is the Neue Kronenzeitung, which dominates

the newspaper market almost since it was established in 1959. In 2015, this

newspaper appears in several regional editions and reaches some 32.2% of the

Austrian population (14 years and older).

In general, daily newspapers are highly popular in Austria. In 2015, around 69%

of the Austrian population (age 14+) read at least one newspaper. This percentage

has been relatively stable over many years (see Fig. 1). In 1989, around 72.5% of

adults were reading a daily newspaper. Twenty years later, in 2009, newspapers

were even more widespread (75%). Since then, however, the daily reach of

newspapers declined, despite the market entry of high volume free-sheets.

In the first half of 2015, every day more than 2.9 million copies were sold or

distributed for free. This figure includes the daily freesheets Heute (launched in 2004)

and Österreich (launched in 2006 as paid newspaper, shifting towards free distribution

since then). In 2015, Heute printed around 650,000 copies and Österreich around

575,000 copies for free distribution. The paid newspaper Neue Kronenzeitung printed

around 771,000 copies. These figures (see Fig. 2) illustrate the structural change which

has been initiated by launching free newspapers in Austria.

75,0 73,7 73,0 72,8 71,8
69,2 69,0

0

10

20

30

40

50

60

70

80

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Fig. 1 Newspaper readership (daily reach among population age 14+ in percent). Source: Media

Analyse (2015: first half year)

12 J. Trappel



All three daily newspapers are considered popular papers with sensationalism

and personalization, combined with coverage of celebrities and rather short texts

and large pictures as main news diet, both online and in the printed version.

In the shadow of these newspaper giants, however, quality oriented and regional

papers perform quite well in Austria. The two national flagship quality papers,

Standard and Presse, did not lose readers significantly over the years 2005–2015.

Regional newspapers which are predominately in monopoly positions in their area

of distribution (in competition only with the regional editions of the Neue

Kronenzeitung) managed to keep their readership stable as well (see Fig. 3).

0

100,000

200,000

300,000

400,000

500,000

600,000

700,000

800,000

900,000

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Krone Heute Österreich (paid) Österreich (free)

Fig. 2 Circulation of the three largest newspapers in Austria (paid and free, Mo-Fri). Source:

ÖAK

2

2.5

3

3.5

4

4.5

5

5.5

6

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Standard Presse OÖN Salzburger N. Tiroler TZ

Fig. 3 Daily reach of selected regional daily newspapers among age 14+ in percent

(Mo-Fri). Source: Media Analyse (2015¼ 2014/15). OÖN¼Ober€osterreichische Nachrichten;
N.¼Nachrichten; TZ¼Tageszeitung

Market Structure and Innovation Policies in Austria 13



Apart from the slow but steady erosion of the once unchallenged market leading

position of the Neue Kronenzeitung, the Austrian newspaper market did not

experience major turbulence. The latest sizeable additions to the Austrian daily

newspaper market date back to 2004 and 2006 when Heute and Österreich were

launched. During those years, some additional regional free sheets were established

but most of them closed down after a few years of existence.

What is not visible in circulation and reach figures is the economics of the

Austrian newspapers. As newspapers are private companies or family businesses,

no figures are published on turnover and profit margins. However, some informa-

tion has been disclosed by newspaper owners stating that display advertising—their

main source of income—has eroded dramatically between 25 and 50% since the

economic crisis affected them in 2009, let alone the irreversible departure of

classified advertisements from newspapers to online portals. In no way, online

advertising can compensate for these losses, as online advertising prices unfavor-

ably compare to those of the print editions. They say that a factor of 10 describes the

price discrepancy sufficiently well.

To conclude, newspapers are still popular in Austria. Most single newspaper

titles envisage no significant erosion of their daily reach. The overall decline of

newspaper reach can be explained by the downward trend of the market leading

newspaper, Neue Kronenzeitung, in competition with two still growing free sheets.

However, this relative success in readership of newspapers cannot be translated into

economic success any more. Advertising markets crumble, confronting newspapers

with requirements to cut costs in their core business.

1.2 Television

The Austrian broadcasting landscape has been the exclusive domain of the public

sector, which controlled all television and radio networks and operated all trans-

mission equipment in the past. In 2001, the Austrian Broadcasting Corporation

(ORF) changed its legal form and became a foundation institutionalized by the

Austrian Broadcasting Act. By that time, the former position as monopolist for

radio and television was already challenged by private radios stations (since 1995),

licensed by the broadcasting authority following the ruling of the European Court of

Human Rights in 1993 (Steinmaurer, 2009: 80). Also in 2001, the Act on private

television was passed, followed by licensing procedures for several applicants. In

June 2003, the first private national terrestrial television station, ATV, started

transmissions. After initial support by an Austrian bank, this channel was later

taken over entirely by the German film trader Herbert Kloiber.

At the regional and local level, numerous smallish, and few sizeable television

stations followed. In 2004, Puls4 started operations as a regional television broad-

caster in and for Vienna. It extended its license to cover entire Austria in 2008.

Ownership went from a variety of frequently changing investors to a single owner

in 2007 (the German broadcaster ProSiebenSat.1). Another big corporate name

entered the Austrian private television market in 2009 when small Salzburg TV was

14 J. Trappel



converted into Servus TV by its owner Red Bull Media House. There is no sizeable

cross-ownership between print media and private television operators, because this

is ruled out by law.

Hence, the Austrian television landscape is clearly and thoroughly determined by

the public service broadcaster ORF. Its operations cover television and radio. In

addition, the ORF website including all sub-domains is by far largest internet content

provider in Austria. The ORF’s headquarter is located in Vienna with two operation

heads, one for television at the margins of the metropolitan area of Vienna and one for

radio at the heart of the old town in the city center. The latter, however, is determined

to be sold and operations should merge at the television location headquarter in 2016

and 2017. Furthermore, ORF runs regional radio and television studio facilities in all

nine provinces of Austria where the regional programs are produced.

The ORF also is Austria’s largest media corporation with 2814 employees

(2014), of which 13% were administrators and 22% technicians. Total revenues

reached 912 million euros in 2014. It declined compare to all-time high 959 million

euros the year before. Revenues were composed of a total license fee income of

590 million, advertising revenues of 222 million and other revenues (such as sales

of programming rights) of 100 million euros. The relation between license fee and

advertising revenue has developed in favor of license fees since the year 2000,

when both main revenue streams generated almost the same amount of money.

In Austria, all households are legally obliged to pay license fee for radio and

television, whenever a receiver is present in the household. According to the license

fee collecting corporation GIS, around 89.6% of all households registered their

television receiver in 2014. The license fee for television and radio reception varies

from province to province, on average the annual fee amounts to 264 euros.

Private television broadcasting in Austria started in 2003, when the (then) only

national terrestrial television frequency for private broadcasters was granted to

ATV, a private broadcaster based in Vienna and controlled by the Munich-based

film trader Herbert Kloiber (Tele M€unchen Fernsehen GmbH and HKL

Medienbeteiligungs GmbH). Subsequently, a variety of small broadcasters were

granted terrestrial and cable licenses at the regional and local level. The largest

among them is Puls4 in Vienna, which was acquired by the German ProSiebenSat.1

group in 2007. Two years later, in October 2009, Servus TV started its operation

from Salzburg. This television channel is fully owned by the soft-drink giant Red

Bull (Red Bull Media House GmbH) and transmits digital-terrestrial DVB-T in

Austria and is freely available from Astra satellites beyond Austria. Its program

schedule is composed of high-quality news, talk shows and documentaries, mixed

with light entertainment and sports. All three private television broadcasters are

advertising-financed but do not disclose their business and financial figures.

In addition, so called third-sector television channels operate in Vienna and

other provincial capitals in Austria. Their market share is miniscule, but they

manage to play a role as facilitators of civic engagement and citizen participation

platforms. The largest among them is Okto TV, based in Vienna.

Television viewing has been fairly stable over the years 2005–2014, with a

slight increase in overall viewing minutes per day (Fig. 4). On average, Austrian

Market Structure and Innovation Policies in Austria 15



television viewers spend almost 3 h watching television every day (172 min in

2014).

However, television viewing is not equally distributed among age groups. While

the generation 60 years and older spent on average more than 4 h (257 min) per day

watching television, the age group of 12–29 years old only spent 88 min watching

television in 2014.

The television viewing market is characterized by growing preferences of

Austrian television viewers for German television channels. While in 1995, the

market was clearly dominated by the (then) only Austrian television broadcaster

ORF with some 63% of viewing time, its dominance has vanished ever since. In

2015, 40% of the market remained with Austrian television channels, and 34% is

allocated to German channels. Obviously, the shared German language together

with the ready and easy availability of German channels in Austrian cable networks

and via satellite is one strong explanation for this development. But also the

decreasing difference in programming, with similar or even the same films and

television series on ORF and German channels invites Austrians to watch German

television. The relation in viewing preferences between Austrian and German

channels becomes even more pronounced when taking the fact into account that

two of the three private Austrian channels are owned and controlled by German

companies.

By 2015, the television market has somewhat reached stable performance with

no indicators suggesting further landslide-shifts as happened in the decade

1995–2005, when ORF lost its dominant position in its home market (Fig. 5).

To conclude, television is still the preferred mass medium for Austrians with no

decline in viewing, at least not on average. Younger age groups, however, use

television significantly less than older people. ORF defends its market leading

position. As all Austrian television broadcasters are at least partly advertising

financed, the erosion of the advertising markets negatively affects all broadcasters.

140

148

166
162

167 169 168
172

100

110

120

130

140

150

160

170

180

1995 2000 2005 2010 2011 2012 2013 2014

Fig. 4 Television viewing minutes per day (viewers age 12 year and older). Source: AGTT/ORF

16 J. Trappel



1.3 Radio Broadcasting

Radio is the most popular mass medium in Austria when usage measured in minutes

is the yardstick. Of course, radio is mainly used as complementary medium along

other activities. But still, Austrians spent more than 3 h every day listening to radio

(2015: 186 min, population 10 years or older). Although still relatively high, daily

radio listening time has decreased over the years. At the beginning of the century,

Austrians were listening 211 min/day (Fig. 6).

63

33

21
25

0

10

20

30

40

50

60

70

1995 2000 2005 2010 2011 2012 2013 2014 2015

AT PSB AT private DE PSB DE private

Fig. 5 Television market shares in Austria 1995–2015 (viewers 12 years or older+, in percent).

Source: AGTT/ORF. AT PSB: Austrian public service television broadcaster: ORF 1, ORF 2; AT

private: Austrian private television broadcasters: Puls 4, ATV, ATV 2, Servus TV; DE PSB: German

public service television broadcasters: ARD, ZDF, 3SAT (cooperation program); DE private: German

private television broadcasters: Sat1, RTL, ProSieben, VOX, Kabel Eins, RTL 2, Super RTL

211 208
201 201

196
191 191

186

100

120

140

160

180

200

220

2000 2005 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Fig. 6 Radio listening minutes per day (listeners age 10 years or older, Monday–Sunday). Source:

Radiotest

Market Structure and Innovation Policies in Austria 17



Similar to television, the Austrian radio market is dominated by the public

service broadcaster ORF’s channels. Four channels cover listeners interested in

classical music and news (channel Ö1), listeners interested in regional and popular

program (channel Ö2, regional split in all nine provinces), younger pop music

devotees (channel Ö3) and young urban professionals (channel FM 4). Of these

four, Ö2 and Ö3 are strongholds against private competitors. These two channels

are market leaders in Austria. Private channels are numerous but much less suc-

cessful than the incumbent ORF radio channels.

When private radio was licensed in 1995, and more widespread from 1998

onwards, Austrian publishers were centrally involved as owners and operators.

The first ever legal private radio channel was launched in 1995 by Styria, the

dominant newspaper publisher in southern Austria. Following up from this prece-

dent, regional private radio stations in the provinces became the domain of regional

publishers: Radio Life in Upper Austria, Antenne Tirol, Antenne Vorarlberg,

Antenne Kärnten—they all are part of a regional newspaper publisher. Even at

the national level, Neue Kronenzeitung managed to obtain the only private national

license for its radio KroneHit in 2001. Later, when the gold rush euphoria faded,

regional and local private radios with no institutional link to newspaper publishers

started operations.

In 2016, some 126 private radio channels were licensed all over Austria. In total

46 are transmitted via cable only. The majority of these cable radios are either run

by regional cable companies themselves or by supermarkets all over Austria. The

other 80 private radio license holders fall into three categories: first, the category of

national private radios consists only of KroneHit, operated by the leading daily

newspaper, Neue Kronenzeitung, since 2001; second, corporate radios which are

run by media corporations at a regional level, often linked-up to radio chains

(e.g. Radio Arabella, Antenne radios, Energy); third, small local or regional radio

operators (e.g. Radio Osttirol, U1 Tirol, Radio West), some of them third-sector

radios (e.g. Radio Agora, Radiofabrik, Proton, Freirad), others with a narrow profile

or mission (student campus radios, church radios, classic radio, etc.).

All these private channels taken together reached a market share of 24% in

2015, pretty stable over the previous 5 years (see Fig. 7). The channels Ö2 and Ö3

have the largest market shares: 34% and 31% respectively. The closest private

competitor, KroneHit, reached 8%, with no obvious trend towards further growth.

The Austrian radio market seems saturated, with slightly decreasing listening time

by the audience year after year.

1.4 Online Media

All sizeable media companies operate their own internet based online media

outlets. Two media can be considered pioneers in Austria in this respect: As early

as 1995, the daily newspaper Standard opened its online edition. Two years later,

the public service broadcaster ORF launched its website ORF.at. In both cases, the

first movers’ advantage contributed to their success. Twenty years later, ORF.at still

18 J. Trappel



was the by far most successful online medium in Austria, followed by derStandard.at

(Fig. 8). Both websites were initially founded as complementary service with own

editorial staff, own newsroom and own business unit. This concept allowed for

independent development, flexible adjustment to changing technological and social

environments and enabled their staff to experiment with new forms of storytelling

and the use of multimedia formats.

80

72

38 34
36 31

17
24

3
8

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

2000 2005 2010 2011 2012 2013 2014 2015

all ORF ORF regional ORF youth all private KroneHit

Fig. 7 Radio market shares in Austria 2000–2015 (listeners age 10 years or older, in percent).

Source: Radiotest. all ORF: total of all ORF radio channels; ORF regional: all regional ORF radio

channels in all provinces; ORF youth: ORF radio channel Ö3, targeted at young audiences; all

private: total of all private Austrian radio channels; KroneHit: most popular private radio channel

(national)

64,9

21,7

16,2 14,3
8,9 8,1 8,1 7,8 7,7 7,3

0

10

20

30

40

50

60

70

Fig. 8 Daily reach of leading online media in Austria (million visits, 2015). Source: ÖWA

(Austrian web analytics), first half year 2015; Kl.Ztg.¼Kleine Zeitung

Market Structure and Innovation Policies in Austria 19



Although it is no surprise that ORF.at is the leading online medium in Austria,

given its market position in television and radio, the second rank of derStandard.at

is less evident. This website is not particularly geared towards flashy animations,

viral videos or other fancy gadgets popular in the internet realm. It rather

concentrates on high quality journalism and offers—for free—almost the entire

editorial content of the adjacent newspaper. Its layout did not fundamentally change

over the 20 years of existence, thus makes it quite unique within the streamlined

online environment of its competitors. All these factors, according to textbook

knowledge of web design, should have driven derStandard.at out of the highly

competitive market. But this did not happen.

Actually, derStandard.at has never lost its leading position as newspaper off-

spring against its runners-up Krone.at, OE24.at (which is the online edition of the

newspaper Österreich) and News.at (descendent of the popular news magazine). All

four websites are branded in order to connect to their strong brands in the analogue

newspaper world. But brand transfer worked much better for derStandard.at than

for the far larger popular newspapers and the news magazine. Apparently, online

preferences are significantly different from paper preferences, and derStandard.at

still profits from its first-mover advantage.

As Fig. 8 shows, there are no sizeable online-only websites within the Austrian

top 10, with the exception of Laola.at which is a thematic portal for soccer. In other

words, online news provision is the exclusive domain of incumbent news

organizations, albeit with slightly different market hierarchies.

2 Regulations

Austria is a textbook example of a country with a high level of cross-media

ownership (Thiele 2009). Print media corporations own more than one newspaper

(horizontal concentration), they hold controlling shares in radio operators (cross-media

concentration), and they control the entire value chain from content creation to final

distribution of their print products (vertical concentration). Furthermore, the whole

online market is dominated by incumbent media corporations. The only exception

to this highly concentrated market is private television. But even there, two of the

three Austrian channels are integrated in larger German corporations (cross-country

horizontal concentration).

One essential reason for the current state of media concentration is the lack of

any media specific legislation in Austria until 2006. Only then a rather strict cartel

Act entered into force, with specific rules for media mergers. Before that, in 1988,

the close collaboration of the then leading newspapers Neue Kronenzeitung and

Kurier went legally unrestricted; more than a decade later, in 2001, the spectacular

merger of all relevant news magazines, including daily newspaper stakeholders

(Kurier) was arbitrated in Court, but endorsed with only minor amendments. Fidler

correctly observed that the cartel legislation was only adapted when the main waves

of media concentration has had successfully happened (2008: 198).

20 J. Trappel



In 2006, finally and for some actors too late, a new Cartel Law (BGBl. 61/2005)

entered into force. Media mergers are regulated specifically in § 8 and 13 of the

Law. As a general rule media mergers must be notified with the Cartel Authority at

much lower turnover thresholds than other mergers (§ 8). Media mergers are

prohibited by law if they threaten or impair media diversity (§ 13). Practically,

any merger between media companies need to be notified according to this Law.

The Cartel Authority then has to decide whether media diversity is negatively

affected. Since the law entered into force, no further significant media merger

happened.

Furthermore, detailed ownership rules are included in both the Law on private

radio (BGBl. 20/2001) and the Law on audio-visual media services (private televi-

sion) (BGBl. 84/2001). These laws exclude media owners under certain conditions

as applicants for radio or television licenses. In the case of radio, media companies

are not allowed to own more than two radio channels serving the same area; in the

case of television, media owners are excluded as licensees if they reach more than

one third of the audience in their respective market. For example, if a newspaper

publisher in Salzburg reaches more than one third of the population in this province,

it is excluded as owner of the regional television station. This company can,

however, operate up to two radio stations in its territory. The same 30% rule

applies to radio operators, weekly newspapers and cable networks. For this reason,

Austrian newspapers are not operating regional television stations.

Since 2001, media merger legislation has been amended to prevent future

conglomerations. Subsequently, Austrian media corporations invested in Central

and Easter European countries, rather than in extending internal ownership

concentration.

3 Media Innovation Policies

Media policy in Austria shows no ambition to actively promote media innovation.

Newly elected governments publish action plans on their political program after

they take office and routinely media are part of these declarations. In general, a few

sentences on the general importance of the media are included, but these

announcements never turned out as representing binding commitments.

Rather, media policy concentrates on the issue of electing the director general of

the public service broadcaster. Political parties in parliament, the national govern-

ment, provincial governments and representatives of viewers as well as employees

together form the electorate for this influential position. Between elections, how-

ever, the political influence is institutionally limited. This does not exclude, how-

ever, occasional attempts to intervene on editorial matters.

Austria could have celebrated the 40th anniversary of its press subsidy system in

2015 (but did not). This scheme distributes money from the state budget to eligible

daily and weekly newspapers, as well as to small size publications (Murschetz &

Karmasin, 2014). Invented in the 1970s as policy instrument to compensate

newspapers for the burden of the then imposed value added tax, it survived as

Market Structure and Innovation Policies in Austria 21



support instrument to safeguard the diversity of opinions. Various tracks of support

grant subsidies to all existing daily and weekly newspapers (relative small amount

of money), as well as to those newspapers which are second in their respective

market, thus excluding all market leading papers (larger amount of money). These

secondary papers are considered especially important for opinion diversity. In

2015, some 8.9 million euros was spent on daily newspapers this way.

A share of 1.5 million euros of this overall amount is decisively earmarked for

safeguarding quality and the future of newspapers. Of this, the large share is spent

on journalist’s training and further education institutions, press clubs and foreign

correspondents. However, only 65,000 euros went to research and development

(2015; all data RTR, regulatory authority).

Another investment instrument into the digital future of broadcasting is the

Austrian Digitization Fund, sponsored by a top-slice of the license fee paid by all

television households. This fund is a response to the eEurope 2005 action plan and

supports transmission means and platforms for digital broadcasting. It spent some

500,000 euros per year, basically for implementing DVB-T technology.

4 Summary and Best Practices

Overall, the Austrian news media landscape is characterized by oligopolistic

structures both at the national and the regional level. Key players are the public

service broadcaster ORF in television, radio and online-media, Neue

Kronenzeitung in daily newsprint, national radio and online-media, and the regional

media corporations involved in daily newspapers, often radio and high-volume free

sheets. Private television, in contrast, is not interrelated with Austrian publishers.

Channels are either small and Austrian, or of considerable size—and German.

Servus TV is the exception to this rule with Austrian origins in the massive global

soft-drink giant.

Media innovation in Austria is a task confined to media companies, rather than to

state policy. Passive and reluctant media policy has been unable to develop new

instruments to foster and encourage media innovation for at least two decades. One

reason for this reluctant media policy is the ongoing controversy between the few

but influential publishing corporations and the large and equally influential public

service provider ORF. While these corporations develop their businesses further,

agreement on joint policy initiatives is hard or even impossible to achieve. As long

as business actors do not follow a joint agenda, media policy has a perfect excuse

and no reason to act.

One example is the conflict on ORF’s internet activities. While ORF claims that

the future of broadcasting is as much dependent on internet platforms as the future

of newspapers, the newspapers insist in restricting ORF’s activities to traditional

radio and television with marginal website companionship for single program

elements.

ORF had been highly innovative during the early days of the internet, for

example by creating a platform called Futurezone for the younger and technology

22 J. Trappel



savvy population. Vested private interests, however, sued ORF for illegally

extending its remit and managed to force ORF to sell Futurezone. In a similar

move, ORF should have been legally banned from using Facebook as platform for

content distribution. A court of appeal finally overruled such a ban and ORF is now

available on Facebook. Newspaper publishers, by contrast, have not embraced the

internet in the first place and are now struggling to define their place in this still

emerging market (the newspaper Standard is the exception to the rule).

Media policy to trigger innovation as corporatist endeavor of all concerned

parties did not provide a best practice in Austria. Despite essential changes in the

media landscape, in particular with regard to global players attracting advertising at

large scale in markets exposed to economic crises, the search for innovations as

answers to these crises remains an issue exclusively at the company level.

5 Innovation Policy Recommendations

Although is it certainly true that media policy does not encourage media innovation,

the absence of media innovation policy does not prevent media companies from

investing into innovation. Their economic performance, however, does not allow

for copious activities.

One way forward could be a comprehensive joint innovation initiative by all

interested parties, similar to the Digital News Initiative by Google. Media policy

makers, administration, radio and television broadcasters, daily and weekly news-

paper publishers, eventually Internet start-up companies and academic media

research should be invited to develop an agenda for media innovation. The ministry

responsible for news media or the regulatory authority could initiate and moderate

this dialogic process. With time, the pressing problems will converge across the

news media industry as much as digital technologies converged in the past. This

intrinsic engine could drive such an innovation initiative forward. Financing of

projects could be partnership arrangements of project beneficiaries, the state and

research money from foundations.

Such a joint exercise would suit well the Austrian news media market and it

could help overcoming deadlocks between incumbent market players, which run

the risk of perpetuating their internal quarrels, thereby neglecting the search for

strategic replies to the much more important seismic shifts of global public

communication.

References

Fidler, H. (2008). €Osterreichs Medienwelt von A bis Z. Wien: Falter.

Filzmaier, P., Plaikner, P., & Duffek, K. A. (Eds.). (2007). Mediendemokratie €Osterreich. Wien:

B€ohlau.
Lowe, G. F., & Nissen, C. S. (Eds.). (2011). Small among giants. Television broadcasting in

smaller countries. Gothenburg: Nordicom.

Market Structure and Innovation Policies in Austria 23



Meier, W. A., & Trappel, J. (1992). Small states in the shade of giants. In K. Siune &

W. Truetzschler (Eds.), Dynamics of media politics. Broadcast and electronic media in
Western Europe (pp. 129–142). London: Sage.

Murschetz, P., & Karmasin, M. (2014). Austria: Press subsidies in search of a new design. In

P. Murschetz (Ed.), State aid for newspapers. Theories, cases, actions (pp. 133–148).

Heidelberg: Springer.

Steinmaurer, T. (2009). Diversity through delay? The Austrian case. The International Communi-
cation Gazette, 71(1–2), 77–87.

Thiele, M. (2009). The Austrian media system: Strong media conglomerates and an ailing public

service broadcaster. In A. Czepek, M. Hellwig, & E. Nowak (Eds.), Press freedom and
pluralism in Europe. Concepts & Conditions (pp. 229–259). Bristol: Intellect.

Trappel, J. (2004). Austria. In M. Kelly, G. Mazzoleni, & D. McQuail (Eds.), The media in Europe.
The Euromedia handbook (pp. 4–15). London: Sage.

Trappel, J. (2007). The Austrian media landscape. In G. Terzis (Ed.), European media governance.
National and regional dimensions (pp. 63–72). Bristol: Intellect.

Data Sources

AGTT (Arbeitsgemeinschaft Teletest). http://agtt.at/show_content.php?hid¼10

IMF (International Monetary Fund). World Economic Outlook Database. Retrieved February

7, 2016, from https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2014/01/weodata/index.aspx

ORF media research. Retrieved February 7, 2016, from http://mediaresearch.orf.at/

ÖWA (Österreichische Webanalyse). http://www.oewa.at/index.php?id¼2

ÖAK (Österreichische Auflagenkontrolle). http://www.oeak.at/

RTR (Rundfunk & Telekom Regulierungs GmbH). https://www.rtr.at

24 J. Trappel

http://agtt.at/show_content.php?hid=10
http://agtt.at/show_content.php?hid=10
https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2014/01/weodata/index.aspx
http://mediaresearch.orf.at/
http://www.oewa.at/index.php?id=2
http://www.oewa.at/index.php?id=2
http://www.oeak.at/
https://www.rtr.at/

	Market Structure and Innovation Policies in Austria
	1 Market Structure and Media Ownership
	1.1 Newspapers
	1.2 Television
	1.3 Radio Broadcasting
	1.4 Online Media

	2 Regulations
	3 Media Innovation Policies
	4 Summary and Best Practices
	5 Innovation Policy Recommendations
	References
	Data Sources



