
Market Structure and Innovation Policies
in Luxembourg

Bernt von zur M€uhlen and Andrea Zweifel

1 Market Structure and Media Ownership

The Grand Duchy of Luxembourg (Luxembourgish: Lëtzebuerg) is one of Europe’s

smallest, but at the same time one the world’s richest countries (Global Finance

Magazine, 2015). It is located between Germany, France and Belgium.

Luxembourg has a population of about half a million people, of which about

40% are foreigners (biggest community are the Portuguese) and many cross-border

commuters. Luxembourg is officially tri-lingual. The national languages are

Luxembourgish, German and French. The multilingualism is reflected in the avail-

ability and consumption of mass media as well. According to a survey from

Eurobarometer (2014) around 89% of Luxembourgers feel as citizens of the EU

whereas on the average in EU only 63% of the citizens have this feeling.

Freedom of speech and the press have a long tradition as constitutional rights.

Freedom of speech and press was introduced in 1869. Luxembourg ranked

No. 19 in the 2015 World Press Freedom Index (Reporters without Borders,

2015). It felt 15 places in a single year. The legal proceedings against the journalists

who have been involved with the so-called “LuxLeaks” disclosures exposing

Luxembourg’s advance tax ruling deals with multinationals in late 2014 was the

main reason for this development. Furthermore, the country is renowned for its

liberal media policy. Although it has a long tradition of providing radio and

television services to European audiences, the written press also plays an important

role in getting news on (European) political matters.

B. von zur M€uhlen
MedienKultur GmbH, 681, rue de Neudorf, 2220 Luxembourg, Luxembourg

e-mail: bvzm@icloud.com

A. Zweifel (*)

Independent Media Analyst, Stuttgart, Germany

e-mail: andrea.zweifel@gmail.com

# Springer International Publishing AG 2017

H. van Kranenburg (ed.), Innovation Policies in the European News Media
Industry, Media Business and Innovation, DOI 10.1007/978-3-319-45204-3_10

127

mailto:bvzm@icloud.com
mailto:andrea.zweifel@gmail.com


Luxembourg has an attractive media market for national and international media

companies due to its regional economic policy, the highly skilled workforce and the

multilingualism. The Grand Duchy is a mainly service-based economy. It hosts a

renowned international finance centre and important EU institutions. It also offers

an attractive investment climate for multinational companies from different

industries for instance, finance and the information and communication

technologies (ICT). European headquarters of international companies like Ama-

zon.com, Ebay, Skype and iTunes are located in Luxembourg. Furthermore,

Europe’s biggest broadcaster RTL Group (RTL stands for: Radio Télévision
Luxembourg) has its roots in Luxembourg. Its headquarter is still based in

Luxembourg. Also SES, one of the world-leading satellite operators, is based in

the Grand Duchy as well. It provides satellite communications solutions to broad-

cast, telecom, corporate and government customers, reaching 99.0% of the world’s

population.

1.1 Newspapers

Given the number of inhabitants, Luxembourg has a surprisingly high number of

daily and weekly newspapers. Five paid and one free sheet daily newspapers are

published in the Grand Duchy. These newspapers have supposedly close ties to

political parties or trade unions. They receive support from the state. The govern-

ment provides a generous public aid scheme both in a direct and an indirect way to

support all daily and weekly newspapers. The daily newspapers are mainly

published in Luxembourgish, German and French, and one weekly newspaper is

published in Portuguese. Another feature of the newspapers in Luxembourg is that

they combine a local, national and European approach. Newspapers are very

popular in Luxembourg: The daily newspapers reached daily on average 66.5%

of the population 12 years and older in 2014–2015 (was 68.8% in 2013–2014)

whereas the readership of weekly newspapers consists of 60.4% of the population.1

Considering different publishing houses, Groupe Saint-Paul Luxembourg is the

owner of Luxembourg’s oldest and most popular newspaper Luxemburger Wort

(founded in 1848) with a daily reach of almost 36.0% of the population 12 years

and older. It is mainly published in German and also appears as e-paper (reach:

3.1%) and a website (reach 17.0%). The media company belongs to the Catholic

Archbishop of Luxembourg and is has a close link with the conservative party,

called CSV (Christian Social Party). In 2011, Groupe Saint-Paul Luxembourg

1A characteristic of the media research in Luxembourg is that the main publication is a yearly

study which is called Plurimedia (conducted by TNS Ilres) and focuses on the daily/weekly reach

of newspapers, magazines, radio and TV channels. It offers competitive results across different

media types which is especially important for this small market with limited competition in

specific media sectors. Therefore the market share within the different media types which is an

important market indicator in other markets does not play a big role and is not even officially

published in Luxembourg.

128 B. von zur M€uhlen and A. Zweifel



discontinued its French newspaper La Voix du Luxembourg after 10 years. The

company is also the publisher of the most successful weekly publication Télécran

(weekly reach: 20.0%).

The second largest newspaper Tageblatt is published by the publishing house

Editpress. This publishing house is owned by socialist trade unions. It has a close tie

with the Socialist Party (LSAP). It has a daily reach of 10.6% among the readers of

15 years and older. The third newspaper Le Quotidien focuses mainly on the French

speaking population. In 2001, Le Quotidien with a daily reach of 6.1% has replaced

the Luxembourg edition of Républicain Lorrain. It belongs to Lumédia which is a

joint venture between the publisher of the Lorraine newspaper and Editpress, the

parent company of Tageblatt. The forth daily newspaper is the Lëtzebuerger Journal

with a daily reach of 1.5%. This newspaper is owned by the Liberal party (DP). The

Communist Party (KPL) owns The Zeitung vum Lëtzebuerger Vollek. It has a daily

reach of 0.6%. Finally, Green party founded the weekly newspaper Woxx with a

weekly reach of 1.0%. Table 1 presents an overview of the newspapers in

Luxembourg.

In 2007 two free sheet newspapers were launched in Luxembourg of which only

L’Essentiel owned by Editpress is still existing. It has a daily reach of 28.4%. The

Table 1 Overview of daily newspapers in Luxembourg 2014–2015

Main

language Publisher

Readers

12 years and

older

Percentage of

the population

Daily newspapers

Printed version

Luxemburger

Wort

German Groupe Saint-Paul

Luxembourg

168,700 35.9

Tageblatt German Editpress SA 50,000 10.6

Le Quotidien French Editpress SA 28,700 6.1

Letzebuerger

Journal

German Editions

Lëtzeburger

Journal S.A.

7200 1.5

Zeitung vum

Lëtzebuerger Vollek

German Communist Party

of Luxembourg

1900 0.4

e-Paper version

Luxemburger

Wort

German Groupe Saint-Paul

Luxembourg

14,700 3.1

Tageblatt German Editpress SA 4100 0.9

Le Quotidien French Editpress SA 1700 0.4

Daily freesheet

Printed version

L’Essentiel French Editpress SA 133,000 28.4

e-Paper version

L’Essentiel French Editpress SA 6700 1.4

Others 11.3

Source: Plurimedia TNS Ilres 2014/2015

Market Structure and Innovation Policies in Luxembourg 129



other free sheet Point 24 published by Groupe Saint Paul was discontinued in

late 2012.

Gross advertising revenues of the daily newspapers accumulated to 69.76 mil-

lion euros. Their advertising revenue corresponds with a market share of 49.7% of

the advertising market in 2014. Although, the predominance of the newspapers has

been declining, it is still high.

1.2 Television

Luxembourg is a pioneer of commercial broadcasting in Europe. It established the

roots for commercial radio and TV in several other European countries. Unlike

most other European countries the Grand Duchy has never established a general

public TV broadcaster. Already in 1929, the Compagnie Luxembourgeoise de

Télédiffusion (CLT) was granted a broadcasting monopoly first for radio and

later for television as well. In 1955, CLT started its first TV broadcasting station

and established RTL Télé Lëtzebuerg. The RTL Télé Lëtzebuerg media family has

been in a predominant position as a market leader in radio and TV. It also owns the

website www.rtl.lu. It has been the most popular website of the country for many

years. RTL Télé Lëtzebuerg’s activities in radio, TV and online reach 82.0% of

Luxembourgers aged 12 years of older on a daily basis (RTL Group, 2014). RTL

Télé Lëtzebuerg became the nucleus of different TV stations among them the most

popular private German TV station RTL Television (formerly RTL Plus) and

Belgium’s first commercial TV station RTL-TVI. Today, RTL Télé Lëtzebuerg is

part of the RTL Group. This group holds interests in 55 television channels and

29 radio stations in ten European countries. Since 2001, its major shareholder is the

German multimedia company Bertelsmann AG which ranks among the ten biggest

media companies worldwide. It owns 75.1% of the RTL Group.

In 2016, the flagship of RTL Télé Lëtzebuerg is the 30-min news bulletin called

De Journal which is broadcasted in Luxembourgish. The gross advertising revenue

for television in Luxembourg was 12.6 million euros in 2014. Tracing back to the

high significance of the press in Luxembourg the TV market share within the total

gross advertising revenues is only 9.0%, whereas the daily newspapers share is

49.7%.

Since 1991 there have been different attempts to establish other national TV

stations targeting the audience in Luxembourg independently from RTL. Due to the

small market size and the therefore limited advertising expenditure all these

initiatives to failed. Furthermore, the early adoption of cable TV in Luxembourg

and the availability of a many foreign TV stations also reduced the opportunity to

enter the market successfully. According to figures from TNS Ilres Plurimedia

study from 2014/2015, RTL Télé Lëtzebuerg attracted about 23.8% of the popula-

tion as viewers daily, whereas TF1 from France ranked second with 13.3%.

German programs are popular as well: The German public broadcaster ARD

reached 11.2% of the population as viewers on a daily basis and RTL Television

130 B. von zur M€uhlen and A. Zweifel

http://www.rtl.lu/


10.1%. Table 2 presents an overview of the most popular television broadcasters in

Luxembourg.

In 1996, two regional licenses have been granted for two initiatives

Uelzechtkanal and Nordliicht. They offer their programs via cable and only broad-

cast a few hours a month. In 2001, Chamber TV was established. It broadcasts live

and recorded parliamentary debates from the Chamber of Deputies, the

Luxembourg parliament. Other broadcasters are the Open Channel DOK—den

Oppene Kanal (founded in 2004) and ‘paperJam.TV’ (founded in 2011) focusing

on financial and economic news (Hirsch, 2015).

1.3 Radio Broadcasting

Whereas the first radio broadcasts were aired in Luxembourg in 1924, already in

1929 the CLT—Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion (today RTL

Group) was granted a broadcasting monopoly for radio. In 1933, it started to

broadcast in French, German, Dutch and English language on long wave and

went on air in 1959. The long wave service was discontinued in late 1991. Radio

Luxembourg has been the most popular radio station in Luxembourg for decades,

and has written European radio history. It was the biggest commercial radio station

in Europe for a long time and had a formative influence on generations of listeners

and radio programmers.

Today Luxemburgish is the language of choice for most radio broadcasters in the

Grand Duchy. RTL Radio Lëtzebuerg which is owned for 100% by RTL Group is

the undisputed market leader with a daily reach of 37.6%. The second radio station

which is also owned for 100% by RTL Group is known as RTL Radio 93.3 & 97.0.

It has a daily reach of 8.8%. It RTL Radio is the successor of the German Radio

Table 2 Overview of most popular TV broadcasters in Luxembourg in 2014–2015

TV

channels

Land of

origin

Public or

private

Number of viewers

of age 12 years and

older

Viewers 12 years and

older as percentage of the

population

RTL Télé

Lëtzebuerg

Luxembourg Private 116,300 23.8

Den 2.ten

RTL

Luxembourg Private 10,000 2.1

TF1 France Private,

formerly

public

65,100 13.3

ARD Germany Public 54,600 11.2

RTL

Television

Germany Private 49,200 10.1

ZDF Germany Public 48,100 9.9

PRO 7 Germany Private 47,400 9.7

Source: Plurimedia TNS Ilres 2014/2015

Market Structure and Innovation Policies in Luxembourg 131



Luxembourg station and was based in Luxembourg until summer 2015 and is now

produced in Berlin. Another popular radio station in the Grand Duchy is Eldoradio

with a daily reach of 22.3%. It uses a contemporary hit radio format. The owners of

Eldoradio are the RTL Group and Editpress.

In 1991, new legislation was introduced. This law made new frequencies

available to other broadcasters. In 1993, the only public radio station entered the

radio broadcasting market in Luxembourg. The public socio-cultural Radio 100,7

received a license. The Établissement de Radiodiffusion Socioculturelle du Grand-

Duché de Luxembourg (ERSL) is operating this public radio station. Its daily reach

is around 4.7%. Furthermore, the Grand Duchy’s biggest publishing house Groupe

Saint-Paul Luxembourg owns the radio station Radio Latina with a daily reach of

3.8%. In May 2015, RadioLux SA, a consortium of Edita SA (publisher of free

sheet L’essentiel) and the owners of the Belgian radio station Must FM, was granted

a license for a French radio station called L’essentiel Radio to replace Radio DNS

which was operated by Groupe Saint-Paul Luxembourg. Table 3 presents an

overview of the radio broadcasters in Luxembourg.

The high importance of radio within the advertising market is displayed by the

gross advertising revenue market share of 16.9%, which is significantly higher than

in the other European countries (Source: Nielsen & Espace PUB, 2015).

2 Regulations

The Luxembourg’s media regulation style especially for broadcasting is

characterized as “minimalist liberal” which means that the government is very

reserved in establishing and enforcing regulation. Ownership or cross-ownerships

regulations do not exist in Luxembourg. According to Arnold (2015) the reason for

a lower priority for ownership restrictions is the small market size and the existence

of a relatively small number of media companies.

In Luxembourg the Ministry of State is responsible for media and

telecommunications. Since 2014, Luxembourg’s media regulation for audiovisual

media has been carried out mainly by the Autorité luxembourgeoise indépendante

de l’audiovisuel (ALIA). Before 2014, different authorities had been involved in

Table 3 Overview of most popular radio broadcasters in Luxembourg in 2014–2015

Language

Public or

private

Listeners age

12 years or older

Daily reach

(in percent)

RTL Radio

Lëtzebuerg

Luxembourgish Private 183,500 37.6

Eldoradio Luxembourgish Private 109,000 22.3

RTL Radio 93.3 &

97.0

German Private 42,800 8.8

Radio 100,7 (Radio

socioculturelle)

Luxembourgish

(mainly)

Public 22,700 4.7

Source: Plurimedia TNS Ilres 2014/2015

132 B. von zur M€uhlen and A. Zweifel



the regulation of news media industry. For instance, the Independent Broadcasting

Commission (Commission Indépendante de la Radiodiffusion) was in charge of

granting broadcasting licenses and the National Program Council (Conseil National

des Programmes) was an advisory program commission. Another important regu-

latory institution is the Luxembourg Institute of Regulation (Institut

Luxembourgeois de Régulation, ILR). It is a body which regulates and coordinates

the use of radio frequencies, but also the utility sectors telecommunications,

electricity, gas, railways and post (Binsfeld, Whalley, & Pugalis, 2014).

The monopoly of RTL was formally abolished with the introduction of the Law

of 27 July 1991 on electronic media. In 2010 Luxembourg finalized the implemen-

tation of the EU Audiovisual Media Services Directive with adopting the Law of

17 December 2010 Amending the Modified Law of 27 July 1991 on the Electronic

Media.

In broadcasting the most significant agreement is still the concession contract

between the Grand-Duchy of Luxembourg and the RTL Group which legitimates

RTL Télé Lëtzebuerg to continue its service as privately financed public TV

broadcaster for Luxembourg. The latest version of this agreement was signed in

2007 and runs until 2020. Its connection between the local and international media

policy is emphasized by the commitment of the RTL Group (back then called:

CLT-Ufa) to remain its headquarters with about 660 employees for the full term of

the agreement in Luxembourg.

3 Media Innovation Policies

Especially because of the small news media market size and the high number of

competitors from neighboring countries Luxembourg’s government wants to ensure

a certain variety of newspapers in the Grand Duchy by financially supporting

newspapers with about 7.5 million euros per year. The subsidies can aggregate to

more than 1 million euros per year for a larger newspaper. The financial support

contributes substantially to the income for a smaller newspaper (Grand Duchy of

Luxembourg, 2013). The press aid was introduced in 1976 and specified in 1998 by

law. The press subsidies consist of two components. One component is an identical

amount for all newspapers and the other component is based on the number of

published pages. Since 2014 there is a discussion about extending the support to

online media activities. A reallocation of financial support will create problems for

the newspapers. It is likely that newspapers with a relatively small market share

would be in immediate danger without press aid, whereas other newspapers could

get in trouble in the near future. To deal with the survival issue of newspapers, the

suggestion is to split the existing press aid between print and online publications. In

autumn 2015, another suggestion arose to introduce additional funding for online

publications on top of the current press aid (Luxemburger Wort, 2015).

Besides from subsidizing traditional news media, the Luxembourg’s govern-

ment promotes research, development and innovation (RDI) activities and

implements strategic initiatives to promote the diversification of the economy, to

Market Structure and Innovation Policies in Luxembourg 133



increase the competitiveness of its businesses and to create a knowledge-based

society. Therefore, the government established Luxinnovation to stimulate

research, development and innovation in 1984. It is a National Agency for

Innovation and Research, and is now a European Economic Interest Grouping

(EEIG). The public budget for RDI has increased from 28 million euros to 326 mil-

lion euros between 2000 and 2014. The goal is to raise the expenditure on RDI from

2.3 to 2.6% of the GDP by 2020 (Luxinnovation, 2015). Other authorities involved

in the countries innovation policies are the Ministry of Economy, the Ministry of

Higher Education and Research, the Chamber of Commerce, the Chamber of

Skilled Trades and Crafts and Fedil—Business Federation Luxembourg.

Information and communication technologies (ICT) are one of the key industries

for Luxembourg’s innovation policies. Other areas include life sciences,

eco-technologies, materials and production technologies, space technologies,

young innovative businesses, skilled crafts and automotive components industry.

Within the ICT sector Luxembourg’s objectives include the development of tele-

communication infrastructures, support for innovation and access to finance start-

ups, innovation in services related to the financial sector, promoting e-skills,

establishing e-administration. In recent years Luxembourg has been successful in

developing businesses in e-commerce, digital content, cloud computing, big data

and e-payment. This is represented by companies like eBay, iTunes, KABAM,

PayPal, Rakuten, RealNetworks, Skype and Vodafone which all contribute to

Luxembourg as an important European ICT location.

In 2014 a few initiatives were launched to regroup the main public research

actors in Luxembourg which include the University of Luxembourg, the public

research centre Luxembourg Institute of Science and Technology (LIST), focusing

on Environmental Research and Innovation, IT for Innovative Services and

Materials Research and Technology and Fonds National de la Recherche

Luxembourg and Luxinnovation.

Another important Luxembourgish initiative is Digital Lëtzebuerg. It was

launched in October 2014 with the goal to strengthen and consolidate

Luxembourg’s position in the ICT field on the long run. The guiding principle

behind the initiative is to diversify the economy to the benefit of the citizens and all

socio-economic sectors.

However, in November 2014, Luxembourg faced international criticism follow-

ing media revelations based on leaked documents, so-called LuxLeaks, which

pointed out a scheme for advance tax ruling. An investigation of EU tax authorities

in 2015 has lead Amazon to the decision to stop to channel their revenues through

Luxembourg (Businessinsider UK, 2015). It is unclear which influence this EU

investigation will have on the regional economic policy, its agenda on RDI and the

multinational media companies based in Luxembourg.

134 B. von zur M€uhlen and A. Zweifel



4 Summary and Best Practices

Luxembourg follows a combined approach between the regional economic policy

to settle international media companies in the Grand Duchy and to ensure a variety

of multilingual media for the citizens and commuters. The press plays still an

important role in the news media landscape in Luxembourg. A specific press aid

system exists in Luxembourg that supports all newspapers. As a consequence, a

relatively large number of newspapers appears in Luxembourg given its population.

Nowadays the importance of online news platforms is recognized as well and there

is a legislation under discussion to subsidize these types of media as well.

The focus on commercial broadcasting with the still predominant role of the

RTL Group and the lack of existence of a strong public broadcaster is a unique

characteristic of the country. Moreover, news media have a high priority in

Luxembourg. For instance, the prime minister himself is responsible for the

media policy. Media policy is viewed holistically as a part of the ICT sector

where infrastructure policy plays a major role. The country has a leading role in

the ICT development in Europe.

5 Innovation Policy Recommendations

In April 2015, the World Economic Forum ranked Luxembourg ninth of

143 countries regarding the Networked Readiness Index, which measures the

predisposition of countries to exploit the opportunities offered by the ICT sector.

With the ‘Digital Lëtzebuerg’ initiative, which was launched in 2014, the govern-

ment plans to further develop the digital economy, promote e-government and

encourage the uptake of digital skills. In terms of infrastructure Luxembourg

belongs to the leading European countries and reaches already a broadband cover-

age of 100%. With a national strategy to establish ultra-high-speed rates of 1 Gbps

for the entire population by 2020 the government exceeds the objectives of the

Digital Agenda for Europe (World Economic Forum, 2015).

In terms of media innovation there is a special focus on digital media. These

developments should also be relate to maintain or even improve Luxembourg’s

position as an important European finance center. Moreover, Luxembourg should

continue to invest in enhancing the skills of its workforce and in enhancing its

capacities for academic research.

References

Arnold, D. (2015). Typologie von Medienregulierungsstilen in Europa. In M. Emmer, &

C. Strippel (Hrsg.), Kommunikationspolitik f€ur die digitale Gesellschaft. S. 70ff.
Binsfeld, N., Whalley, J., & Pugalis, L. (2014, June 22–25). Luxembourg a bastion of state

ownership. 25th European Regional Conference of the International Telecommunications

Society (ITS), Brussels, Belgium.

Market Structure and Innovation Policies in Luxembourg 135



Businessinsider UK. (2015, May 24). Amazon is no longer funneling its revenue through
Luxembourg after major EU tax investigation. Retrieved December 1, 2015, from http://uk.

businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-

2015-5?r¼US&IR¼T

Eurobarometer. (2014). Public opinion in the European union. Retrieved from http://ec.europa.eu/

public_opinion/archives/eb/eb80/eb80_first_en.pdf

Global Finance Magazine. (2015). Richest countries in the world. Retrieved December 1, 2015,

from https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/richest-countries-in-the-world

Grand Duchy of Luxembourg. (2013). About the media. http://www.gouvernement.lu/1824374/A_

propos_Medias-EN.pdf

Hirsch, M. (2015). Media Landscapes: Luxembourg. European. Retrieved November 21, 2015,

from http://ejc.net/media_landscapes/luxembourg

Luxemburger Wort. (2015, September 17). Jetzt doch Aufstockung der Pressehilfe.
Luxinnovation. (2015). Why Luxembourg? Retrieved December 1, 2015, from http://en.

luxinnovation.lu/Innovating-in-Luxembourg/Why-Luxembourg

Nielsen & Espace PUB. (2015). Luxembourg Ad Report 2014 [Press release]. Retrieved from

https://www.mediaspecs.be/wp—content/uploads/Luxembourg%20Ad%20Report%20by%

20Nielsen%20&%20Espace%20Pub.pdf

Reporters without Borders. (2015).World press freedom index. Retrieved December 1, 2015, from

http://www.freedominfo.org/2011/06/luxembourg-urged-to-revive-effort-to-pass-foi-law/

RTL Group. (2014). The Annual Report 2014. Retrieved from http://www.rtlgroup.com/files/pdf1/

AR2014_RTLGroup1.pdf

World Economic Forum. (2015). Global information technology report. Retrieved November

26, 2015, from https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/country-information-luxembourg

136 B. von zur M€uhlen and A. Zweifel

http://uk.businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-2015-5?r=US&IR=T
http://uk.businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-2015-5?r=US&IR=T
http://uk.businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-2015-5?r=US&IR=T
http://uk.businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-2015-5?r=US&IR=T
http://uk.businessinsider.com/r-amazon-changes-tax-practices-in-europe-as-investigations-continue-wsj-2015-5?r=US&IR=T
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb80/eb80_first_en.pdf
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb80/eb80_first_en.pdf
https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/richest-countries-in-the-world
http://www.gouvernement.lu/1824374/A_propos_Medias-EN.pdf
http://www.gouvernement.lu/1824374/A_propos_Medias-EN.pdf
http://ejc.net/media_landscapes/luxembourg
http://en.luxinnovation.lu/Innovating-in-Luxembourg/Why-Luxembourg
http://en.luxinnovation.lu/Innovating-in-Luxembourg/Why-Luxembourg
https://www.mediaspecs.be/wp---content/uploads/Luxembourg%20Ad%20Report%20by%20Nielsen%20&%20Espace%20Pub.pdf
https://www.mediaspecs.be/wp---content/uploads/Luxembourg%20Ad%20Report%20by%20Nielsen%20&%20Espace%20Pub.pdf
http://www.freedominfo.org/2011/06/luxembourg-urged-to-revive-effort-to-pass-foi-law/
http://www.rtlgroup.com/files/pdf1/AR2014_RTLGroup1.pdf
http://www.rtlgroup.com/files/pdf1/AR2014_RTLGroup1.pdf
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/country-information-luxembourg

	Market Structure and Innovation Policies in Luxembourg
	1 Market Structure and Media Ownership
	1.1 Newspapers
	1.2 Television
	1.3 Radio Broadcasting

	2 Regulations
	3 Media Innovation Policies
	4 Summary and Best Practices
	5 Innovation Policy Recommendations
	References


