Skip to main content

Eingriffe an der Milz

  • Chapter
Chirurgie für Anästhesisten

Zusammenfassung

Je nach Grunderkrankung sind milzerhaltende Eingriffe, Teilresektionen oder auch die Splenektomie indiziert. In der Traumatologie ist es Ziel der Milzchirurgie, wenn immer möglich durch organerhaltende Maßnahmen, funktionell wichtiges Parenchym zu erhalten und die Exstirpation des Organs zu vermeiden. Die anästhesiologischen Besonderheiten der jeweiligen Eingriffe werden nachfolgend beschrieben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Subscribe and save

Springer+ Basic
$34.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or eBook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 139.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 179.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Atila K, Terzi C, Ozkardesler S et al (2009) What is the role of the abdominal perfusion pressure for subclinical hepatic dysfunction in laparoscopic cholecystectomy? J Laparoendosc Adv Surg Tech A 19:39–44

    Article  Google Scholar 

  • Hein HA et al (1997) Hemodynamic changes during laparoscopic cholecystectomy in patients with severe cardiac disease. J Clin Anesth 9:261–265

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Hömme R (2011) Anesthesia for laparoscopic interventions. Anaesthesist 60:175–187

    Article  Google Scholar 

  • Kim JY, Shin CS, Kim HS, Jung WS, Kwak HJ (2010) Positive end-expiratory pressure in pressure-controlled ventilation improves ventilatory and oxygenation parameters during laparoscopic cholecystectomy. Surg Endosc 24:1099–1103

    Article  Google Scholar 

  • Mimica Z, Biocić M, Bacić A et al (2000) Laparoscopic and laparotomic cholecystectomy: a randomized trial comparing postoperative respiratory function. Respiration 67:153–158

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Tsai H-W, Chen Y-J, Ho C-M et al (2011) Maneuvers to decrease laparoscopy-induced shoulder and upper abdominal pain: a randomized controlled study. Arch Surg Am Med Assoc 146:1360–1366

    Article  Google Scholar 

Weiterführende Literatur

  • DGAI, DGCH, DCIM (2017) Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nicht herz-thoraxchirurgischen Eingriffen. Gemeinsame Empfehlung der DGAI, DGCH und DGIM. Anästhesiol Intensivmed 58:349–364

    Google Scholar 

  • Rossaint R, Werner C, Zwißler B (2019) Die Anästhesiologie, 4. Aufl. Springer, Heidelberg/Berlin

    Book  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2021 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Cite this chapter

Junge, K., Röhl, A.B. (2021). Eingriffe an der Milz. In: Zwißler, B., Rossaint, R., Werner, C., Engelhard, K. (eds) Chirurgie für Anästhesisten. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53338-3_44

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-53338-3_44

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-53337-6

  • Online ISBN: 978-3-662-53338-3

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics