Summary
BACKGROUND: In the geriatric population the autopsy rate is low, leading to mortality statistics often based on clinical diagnoses alone. OBJECTIVES: To determine the clinical diagnostic accuracy rate regarding the immediate cause of death (CDARCD), the number of major underlying diseases and sole diagnoses, and general data about the immediate cause of death in geriatric hospitalized patients. METHODS: The autopsy-proven immediate cause of death was compared with the clinical diagnosis in 1594 patients over 69 years of age. On the basis of the autopsy protocols, the mean number of major underlying diseases and sole diagnoses were calculated. The immediate cause of death was classified into six groups: cardiovascular disease (CVD), malignant neoplasms (MN), bronchopulmonary disease (BPD), fatal pulmonary embolism (PE), miscellaneous (M), and marantic atrophy (MA). RESULTS: The overall CDARCD was 52.5%, being highest in MN (65.0%), followed by CVD (56.0%), MA (50%), BPD (48.3%), M (44.3%), and PE (26.7%). The most common cause of death was CVD (35.8%), followed by MN (24.3%), BPD (19.8%), PE (10.6%), M (7.7%) and MA (1.9%). The mean number of major underlying diseases and sole diagnoses was 2.0 and 14.4 respectively. CONCLUSIONS: The low CDARCD in our study strongly indicates the need for autopsy when reliable mortality statistics are desired.
Zusammenfassung
HINTERGRUND: Die Obduktionsfrequenz in der Gruppe der geriatrischen Patienten ist generell niedrig. Dieser Umstand führt zu einer Todesursachenstatistik, die großteils auf klinisch erhobenen Todesursachen beruht. ZIEL: Ziel unserer Studie war die klinisch-diagnostische Treffsicherheit hinsichtlich der unmittelbaren Todesursache bei hospitalisierten geriatrischen Patienten zu erheben. METHODEN: Klinisch angegebene und autoptisch gesicherte Todesursachen wurden bei 1594 Patienten, aus der Gruppe der über 69-Jährigen, verglichen. Die unmittelbare Todesursache wurde einer von sechs Todesursachengruppen zugeordnet: kardiovaskuläre Erkrankungen (CV), maligne Neoplasmen (MN), bronchopulmonale Erkrankungen (BPE), Pulmonalembolie (PE), verschiedene (V) und Marasmus (M). ERGEBNISSE: Insgesamt betrug die klinisch-diagnostische Treffsicherheit hinsichtlich der unmittelbaren Todesursache 52,5 %, sie war am höchsten in Fällen von MN (65,0 %), gefolgt von CV (56,0 %), M (50 %), BPE (48,3 %), V (44,3 %) und PE (26,6 %). Die häufigste Todesursachengruppe war CV (35,8 %), gefolgt von MN (24,3 %), BPE (19,8 %), PE (10,6 %), V (7,7 %) und M (1,9 %). SCHLUSSFOLGERUNG: Die niedrige klinisch-diagnostische Treffsicherheit hinsichtlich der unmittelbaren Todesursache in unserer Studie weist auf die Notwendigkeit einer hohen Obduktionsfrequenz hin, um valide Todesursachenstatistiken zu erhalten.
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Attems, J., Arbes, S., Böhm, G. et al. The clinical diagnostic accuracy rate regarding the immediate cause of death in a hospitalized geriatric population: an autopsy study of 1594 patients. Wien Med Wochenschr 154, 159–162 (2004). https://doi.org/10.1007/s10354-004-0057-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-004-0057-0