Summary
BACKGROUND: Sacral nerve stimulation (SNS) is an option for the treatment of fecal incontinence in patients with morphologically intact, but weak external anal sphincter. METHODS: In ten patients a percutaneous test-SNS was performed. Two patients suffered from fecal incontinence after surgery, one patient after incomplete leg palsy after traumatic spine injury and seven patients from idiopathic incontinence. Incontinence score, anorectal manometry and patient diary were performed before and after test-SNS. RESULTS: Intraoperative response (Bellows action) could be achieved in 90% of patients. Test-SNS was successful in 50% of patients. In these patients, resting pressure was increased by 100.1% and squeeze pressure by 84.5%. CONCLUSIONS: SNS is an effective therapy in a subset of patients with fecal incontinence. Fifty percent of patients tested are eligible for implantation of a permanent stimulation device.
Zusammenfassung
GRUNDLAGEN: Die Sakralnervenstimulation ist eine etablierte Therapieform bei Patienten mit fäkaler Inkontinenz mit herabgesetztem Tonus des äußeren Schließmuskels ohne strukturellen Defekt. METHODIK: Eine temporäre Sakralnervenstimulation wurde bei 10 Patienten durchgeführt. Zwei Patienten hatten eine Inkontinenz nach chirurgischem Eingriff, ein Patient nach traumatischem inkomplettem Querschnittssyndrom und 7 Patienten eine idiopathische Inkontinenz. Patienten wurden angehalten vor und nach SNS ein Inkontinenztagebuch zu führen. Ebenso wurden der Inkontinenzscore und Ergebnisse der anorektalen Manometrie vor und nach Stimulation erhoben. ERGEBNISSE: Eine suffiziente Stimulation konnte intraoperativ bei 90 % der Patienten erzielt werden. Bei 50 % der Patienten war die Teststimulation erfolgreich. In dieser Patientengruppe stieg der Ruhedruck um 100,1 % und der Kontraktionsdruck um 84,5 % an. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die SNS ist eine effektive Behandlungsmethode für ausgewählte Patienten mit fäkaler Inkontinenz. Ein positives Testergebnis ist in 50 % der Patienten zu erwarten. Bei diesen Patienten ist die Implantation eines permanenten Stimulationsgerätes sinnvoll.
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Roka, S., Langer, F., Baker, A. et al. Treatment of fecal incontinence by temporary sacral nerve stimulation. Eur Surg 36, 190–193 (2004). https://doi.org/10.1007/s10353-004-0066-7
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