Summary
BACKGROUND: Controversy still exists concerning the surgical management of the pilonidal sinus. METHODS: Comparison of surgical treatment options with regard to recurrence based on review of randomized controlled trials (1960–2002). RESULTS: Four randomized studies were found that compared the recurrence following secondary vs. primary wound healing after excision. Recurrence after excision with primary closure is twofold when compared to secondary wound healing. Randomized controlled trials comparing primary suture and flap-plasty do not exist. CONCLUSIONS: Excision with secondary wound healing represents the optimal therapy for pilonidal sinus disease.
Zusammenfassung
GRUNDLAGEN: Die operativen Therapie-Konzepte des Pilonidalsinus werden unterschiedlich bewertet. METHODIK: Zur Evaluation der chirurgischen Behandlung hinsichtlich Rezidivquote haben wir systematisch in verschiedenen Datenbanken nach randomisierten kontrollierten Studien (1960–2002) gesucht. ERGEBNISSE: Wir fanden insgesamt vier solcher Studien, in denen die Rezidivquoten nach Operation mit sekundärer und primärer Wundheilung verglichen wurden. Die Rezidivquote nach Exzision mit primärer Naht ist doppelt so hoch wie nach Exzision mit sekundärer Wundheilung. Randomisierte kontrollierte Studien, die über den Vergleich nach Operation mit primärer Naht zu plastischen Deckungen berichten, wurden nicht gefunden. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Der Pilonidalsinus sollte exzidiert und der sekundären Wundheilung überlassen werden.
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Wienert, V. Knowledge-based therapy of the pilonidal sinus. Eur Surg 36, 166–167 (2004). https://doi.org/10.1007/s10353-004-0051-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-004-0051-1