Summary
Between 1.4.96 and 1.3.97 27 patients with acute infections of bone and soft tissues (n = 13), chronic osteomyelitis (n = 8), and chronic wounds (n = 6) were treated by using Instillation-Vacuum-Sealing. Polyvinylalcohol sponges with drainage tubes were used to cover the internal or external wound surfaces which resulted from surgical debridement. Having hermetically covered the wound with a transparent film dressing a vacuum source generated a partial vacuum in the sponge which was modified according to the type of wound between 20 and 80 kPa. Several times daily, the vacuum line was blocked and, in an alternating fashion, antiseptic or antibiotic solution instilled for 30 minutes. Then, the vacuum was reestablished and the fluids drained from the wound. Seven days later, intermittent drug instillation was stopped and there was either immediate or delayed wound closure by secondary suturing (n = 22), skin grafting (n = 3) or spontaneous epithelialization (n = 2). During a follow-up from the beginning of the instillation treatment of 4,2 (3–14) months there was one recurrency of infection in a patient with chronic osteomyelitis.
Zusammenfassung
Vom 1.4.96 bis zum 1.3.97 wurden 27 Patienten wegen akuten Knochen- oder Weichteilinfektionen (n = 13), chronischen Osteitiden (n = 8) und chronischen Weichteilwunden (n = 6) behandelt. Mit Drainagen versehene Schwämme aus Polyvinylalkohol (Vacuseal, Polymedics) bedeckten möglichst vollständig die chirurgisch revidierte Wundoberfläche. Nach hermetischem Abdichten der Wunde mit einer transparenten Verbandsfolie (Opsite, Smith & Nephew) erzeugte eine Vakuumquelle (Pumpe, Vakuumflasche oder Wandabsaugung) über die Drainagen einen Unterdruck. Dieser lag in Abhängigkeit vom Wundtyp zwischen 20 und 80 kPa und wurde vom Schwamm großflächig auf die Wundoberfläche übertragen. Mehrfach täglich wurde die Vakuumpumpe abgestellt, abwechselnd Lavasept oder Nebacetin-Lösung in das Versiegelungssystem instilliert und nach 30minütiger Einwirkdauer durch Freigabe des Vakuums wieder vollständig abgesaugt. Nach 7 Tagen endete die intermittierende Instillationsbehandlung des Infekts und es erfolgte entweder sofort oder nach weiterer Wundkonditionierung verzögert der definitive Wundverschluß durch Sekundärnaht (n = 22), Hauttransplantation (n = 3) oder spontane Epithelisation (n = 2). Während eines Nachbeobachtungszeitraums von 4,2 (3–14) Monaten nach Beginn der Instillationsbehandlung trat bislang nur ein Infektrezidiv bei chronischer Osteitis auf.
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Fleischmann, W., Russ, M., Westhauser, A. et al. Vacuum-sealing-technique used as drug release system for topical treatment of wound infections. Unfallchirurg 101, 649–654 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050318
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050318