Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel:
Die Versorgung chronischer Krankheiten und Multimorbidität stellen eine zunehmende Herausforderung dar. Die speziellen Anforderungen multipel und chronisch erkrankter Patienten lassen die hausärztliche Versorgung stetig komplexer werden. Als Teil umfassender Konzepte zur strukturierten Versorgung wie etwa des Chronic-Care-Modells (CCM) wird dabei auch die Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe diskutiert. Welche Haltung deutsche Hausärzte gegenüber einer systematischen Einbeziehung ihrer Medizinischen Fachangestellten (MFA) in die Versorgung chronisch kranker Patienten einnehmen, war eine Fragestellung der hier vorgestellten qualitativen Studie.
Methodik:
14 Interviews mit Hausärzten. Die Auswertung erfolgte qualitativ- inhaltsanalytisch mit dem Computerprogramm Atlas.ti.
Ergebnisse:
Die Mehrheit der Hausärzte steht einer Integration der MFA positiv gegenüber. Als Voraussetzung dafür sehen Ärzte eine aufgabenorientierte spezielle Schulung der MFA. Als förderliche Faktoren werden Erfahrung, die häufig langjährige Beziehung zum Patienten sowie weitgehend selbstständiges und eigenverantwortliches Handeln genannt. Barrieren sehen Ärzte im Zeitaufwand für das Personal.
Schlussfolgerung:
Es besteht Bedarf an aufgabenbezogener Fortbildung, um Praxisteams zu professionalisieren. Wichtig erscheint dennoch, dass dieser Ansatz nur für bestimmte Erkrankungen, ausgewählte Patienten und einige MFA geeignet ist. Im Rahmen der weiteren Professionalisierung von MFA sollte der Bedarf eines neuen Anforderungsprofils des Berufsbildes evaluiert werden.
Abstract
Background and Purpose:
Care for patients with multiple and chronic diseases is an increasing challenge. The particular demands of chronically ill patients increase the complexity of primary care. Involvement of doctors’ assistants is discussed as part of comprehensive frameworks for structured care like the Chronic Care Model (CCM). The aim of this qualitative study was to reveal perceived barriers and opportunities among German general practitioners (GPs) according to the involvement of their assistants in patient care.
Methods:
14 GPs were interviewed. The documents were evaluated analytically according to their content.
Results:
Most GPs have a positive point of view with regard to the integration of their assistants. They claim a task-oriented training for the assistants as a precondition. Their working experience, an established patient-assistant relationship and the preparedness to take own responsibility in patient care are stated as supporting factors for the involvement of doctors’ assistants in patient care. Main barrier seems to be a lack of time for additional work of their employees.
Conclusion:
There is a need for task-oriented training, in order to professionalize practice teams. Remarkably, this new approach to chronic care is already integrated into routine care. However, it seems to suit only for some distinct diseases, selected patients and a limited number of doctors’ assistants. As part of further professionalization an evaluation of a new job profile for doctors’ assistants should be discussed.
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Literatur
Wagner EH, Austin BT, Davis C, et al. Improving chronic illness care: translating evidence into action. Health Aff (Millwood) 2001;20:64–78.
Laux G, Kuehlein T, Rosemann T, et al. Co- and multimorbidity patterns in primary care based on episodes of care: results from the German CONTENT project. BMC Health Serv Res 2008;8:14.
Rodriguez HP, Rogers WH, Marshall RE, et al. Multidisciplinary primary care teams: effects on the quality of clinician-patient interactions and organizational features of care. Med Care 2007;45:19–27.
Haggerty JL, Pineault R, Beaulieu MD, et al. Practice features associated with patient-reported accessibility accessibility, continuity, and coordination of primary health care. Ann Fam Med 2008;6:116–23.
Ose D, Wensing M, Szecsenyi J, et al. Impact of primary care-based disease management on the health-related quality of life in patients with type 2 diabetes and co-morbidity. Diabetes Care 2009;32:1594–6.
Bodenheimer T, Wagner EH, Grumbach K. Improving primary care for patients with chronic illness: the chronic care model, part 2. JAMA 2002;288:1909–14.
Bodenheimer T, Wagner EH, Grumbach K. Improving primary care for patients with chronic illness. JAMA 2002;288:1775–9.
Gensichen J, Muth C, Butzlaff M, et al. [The future is chronic: German primary care and the Chronic Care Model — the comprehensive principles in the proactive treatment of the chronically ill.] Z Ärztl Fortbild Qualitätssich 2006;100:365–74.
Sachverständigenrat. Gesundheit, Sondergutachten 2009, Berlin, Koordination und Integration — Gesundheitsversorgung in einer Gesellschaft des längeren Lebens (http://www.svr-gesundheit.de, Internetzitat 22. 7. 2009).
Höppner K, Kuhlmey A. Gesundheitsberufe im Wandel. G+G Wissenschaft 2009;9:7–14.
Hoffmann W, van den Berg N. AGnES — Hausarztunterstützung durch qualifizierte Praxismitarbeiter — Evaluation der Modellprojekte — Qualität und Akzeptanz: Schlusswort. Dtsch Ärztebl Int 2009;106:357.
Flick U, von Kardorff E, Steinke I. Was ist Qualitative Forschung? Einleitung und Überblick. In: Flick U, von Kardorff E, Steinke I, Hrsg. Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Reinbek: Rowohlt Taschenbuch, 2000:13–29.
Scientific Software Development. Atlas.ti — the knowledge workbench, version 5.2.12. Berlin: Scientific Software Development, 2007.
Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. In: Flick U, von Kardorff E, Steinke I, Hrsg. Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Reinbek: Rowohlt Taschenbuch, 2000:468–75.
Rosemann T, Joest K, Korner T, et al. How can the practice nurse be more involved in the care of the chronically ill? The perspectives of GPs, patients and practice nurses. BMC Fam Pract 2006;7:14.
Olbort R, Mahler C, Campbell S, et al. Doctors’ assistants’ views of case management to improve chronic heart failure care in general practice: a qualitative study. J Adv Nurs 2009;65:799–808.
Granados Gámez G, Nursing-patient relationship as a caring relationship [Review]. Nurs Sci Q 2009;22:126–7.
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Bölter, R., Ose, D., Götz, K. et al. Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe in die Primärversorgung chronisch kranker Patienten. Med Klin 105, 7–12 (2010). https://doi.org/10.1007/s00063-010-1000-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-010-1000-3