Abstract
Background: Morphological soft-tissue and skeletal anomalies of the upper extrathoracic airways are considered to be an etiological cofactor of nocturnal obstructive respiratory disorders.
Patients and Method: In this study 106 patients with a mean age of 56.1±8.4 years and a polysomnographic diagnosis of obstructive sleep apnea (OSA) were evaluated roentgenocephalometrically for soft-tissue and skeletal anomalies. Using cluster analysis and multivariate regression analysis, 18 skeletal variables, six pharyngeal variables and five hyoid variables were evaluated as predictor variables under the criterion variable “severity of the disorder”. The body mass index (BMI), as a recognized risk factor of OSA, was taken separately into account.
Results: No direct correlation was found between the skeletal cephalometric findings and severity of OSA. Only the position of the hyoid as an expression of a probably adaptive alteration to a changed head posture and tongue position was found to be a significant parameter correlating with the severity of OSA.
Conclusion: Whether cephalometric radiography is of direct diagnostic relevance in the diagnosis of OSA seems questionable in the light of the results of the present study.
Zusammenfassung
Hintergrund: Morphologische Weichteil- und Skelettauffälligkeiten der oberen extrathorakalen Luftwege werden als ein Kofaktor in der Ätiologie von nächtlichen obstruktiven Atemstörungen angesehen.
Patienten und Methode: In dieser Studie wurden 106 Patienten im durchschnittlichen Alter von 56,1±8,4 Jahren mit der polysomnographisch gestellten Diagnose einer obstruktiven Schlafapnoe (OSA) röntgenkephalometrisch auf das Vorliegen von Weichteil- und Skelettanomalien untersucht. In einer Cluster-Analsyse und einer multivariaten Regressionsanalyse wurden unter der Kriteriumsvariable des Schweregrades der Erkrankung 18 skelettale Variable, sechs Variable aus der Analyse des Pharynx und fünf Variable aus der Analyse des Hyoids als Prädikatorvariable ausgewertet. Der Bodymass-Index (BMI) als ein anerkannter auslösender Faktor der OSA wurde gesondert berücksichtigt.
Ergebnisse: Ein eindeutiger Rückschluss von skelettalen kephalometrischen Befunden auf den Ausprägungsgrad der OSA konnte nicht gefunden werden. Lediglich die Stellung des Hyoids, als Ausdruck einer wahrscheinlich adaptativen Position auf eine veränderte Kopfhaltung und Zungenlage, bildet einen signifikanten Parameter, der mit dem Schweregrad der Erkrankung in Beziehung steht.
Schlussfolgerung: Eine Indikation für eine Fernröntgenseitenaufnahme des Schädels zur Diagnostik der OSA erscheint aufgrund des Ergebnisses der Untersuchung unter dem Akspekt der unmittelbaren diagnostischen Relevanz fragwürdig.
Article PDF
Similar content being viewed by others
Avoid common mistakes on your manuscript.
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Received: October 27, 2000; accepted: November 21, 2001
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Rose, E., Staats, R., Lehner, M. et al. Cephalometric Analysis in Patients with Obstructive Sleep Apnea¶Part I: Diagnostic Value. Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie 63, 143–153 (2002). https://doi.org/10.1007/s00056-002-0057-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-002-0057-x