Zusammenfassung
Hintergrund
Der Stellenwert der intra- und extraoralen Hilfsmittel für die Therapie des obstruktiven Schlafapnoesyndroms (OSA) und des Schnarchens wird kontrovers diskutiert. Anhand der verfügbaren Literatur und eigener Ergebnisse nehmen wir eine Standortbestimmung zu dieser Thematik vor.
Methodik und Patienten
Die wesentliche Wirkung der Esmarch-Prothesen besteht in der Unterkiefervorverlagerung mit nachfolgender Erweiterung des Pharynxlumens. Das Wirkprinzip des Zungenextensors (SnorEx®) ist die Ventral- und Kaudalverlagerung des Zungengrundes mit Hilfe einer Pelotte; wir untersuchten 23 Patienten. Der Zungenretainer (Snore-Master®) besteht aus einem vor den Zahnreihen befindlichen geschlossenen Hohlkörper. Nach Einführen der Zungenspitze in diesen Hohlkörper hält der entstehende Unterdruck die Zunge in einer ventralen Position; 14 Patienten wurden von uns untersucht. Das Nasenpflaster (Breathe-Right®) enthält ein zentrales elastisches Plastikrückgrat, welches durch Zug der Nasenflügel nach kranial die Nasensotien erweitert und den Atemwegswiderstand reduzieren soll; es wurden 30 Patienten mit obstruktivem Schlafapnoesyndrom und 20 Schnarcher ohne obstruktives Schlafapnoesyndrom untersucht. Eine optisches Stimulationsverfahren („Brille”, Snore Stop®) besteht aus Augenkappen. Im Bereich des Nasenrückens sind ein Mikrophon und Leuchtdioden integriert. Nach Schnarchdetektion leuchten Lichtsignale auf, die über ein Arousal zum Wechsel der Körperlage führen sollen; 24 Patienten wurden untersucht.
Ergebnisse
Esmarch-Prothesen führten bei leicht- bis mittelgradigem obstruktivem Schlafapnoesyndrom zu einer Reduktion des Befundes, nicht jedoch zur Normalisierung der Atmung im Schlaf. Beim Zungenextensor kam es lediglich in 26% (17 von 23) der Fälle zu einer relevanten Reduktion von Apnoen und Schnarchen; eine komplette Beseitigung des obstruktiven Schlafapnoesyndroms gelang jedoch in keinem Fall. Im Gegensatz zu den Ergebnissen aus der Literatur konnten wir beim Zungenretainer keinen relevanten Therapieeffekt nachweisen. Bei dem Nasenpflaster und der Brille ergab sich keine Besserung des obstruktiven Schlafapnoesyndroms oder des Schnarchens. Lokale Beeinträchtigungen im Zungenbereich verursachten sowohl beim Zungenextensor als auch beim Zungenretainer häufig Intoleranz.
Schlußfolgerungen
Infolge fehlender Effektivität erwiesen sich das Nasenpflaster und das optische Stimulations-verfahren in der Therapie des obstruktiven Schlafapnoesyndroms und des Schnarchens als untauglich. Die Datenlage zum Therapieeeffekt des Zungenretainers ist widersprüchlich. Fehlende Prädiktoren zur Abschätzung des selten nachweisbaren Behandlungserfolges des Zungenextensors stehen einer häufigeren Anwendung entgegen. Insbesondere bei CPAP-Intoleranz bzw.-Incompliance von Patienten mit gering-bis mittelgradigem Befund scheint die Esmarch-Prothese eine therapeutische Alternative zu sein.
Summary
Background
Recently intra- and extraoral devices are increasingly used in order to treat obstructive sleep apnea (OSA) and snoring. We examined the value of some devices according to the literature and our own results.
Patients and Methods
The mandibular advancing devices aim at increasing upper airway diameter. The active part of the tongue extending device (SnorEx®) is a stamp connected to a piston which exerts pressure at the base of the tongue causing its forward displacement; we studied 23 patients. The principle of an optically stimulating system („eye-cover”, Snore-Stop®) consists of a microphone and light diods which are integrated in the eyecover. After detecting acoustic signals (for example snoring) optical stimuli are generated in front of the eyes, which are thought to induce arousals causing a change of body position and the reduction of the snoring and apneas; we measured 24 patients. The principle of the tongue-retainer (Snore-Master®) is the fixation of the tongue in a ventral position, which is thought to enlarge the mesopharyngeal area; we studied 14 patients. The nose plaster (Breathe-Right®) contains an elastic spine that pulls the alae nasi cranial. This manipulation is thought to increase the diameter of the nostril and reduce the airway resistance. We measured 30 patients with obstructive sleep apnea and 20 snoring subjects without obstructive sleep apnea.
Results
Regarding the mandibular advancing due to different appliance designs and study protocols variable success rates have been documented. In patients with mild to moderate obstructive sleep apnea a reduction of the sleep related breathing disorder could be shown. Non compliance (NC) to the tongue extending device was 75% (17/23). Non-compliance-patients were characterized by unacceptable local-side-effects of the prosthesis, lacking improvement of symptoms and of the respiratory disturbance index. Both tongue-retainer and-extensor are characterized by a high incidence of local side effects. Neither the eye-cover nor the nose plaster could improve the severity of obstructive sleep apnoe or snoring. In contrast to another study we could not show a significant effect of the tongue-retainer.
Conclusions
Neither the nose plaster nor the optical stimulating device influenced the degree of obstructive sleep apnea and snoring. There are conflicting data regarding the tongue retainer. The high rate of non-compliant subjects and the low efficacy of the tongue extending prosthesis precludes large-scale use of this treatment modality in patients with obstructive sleep apnea and snoring. In selected inviduals suffering from a mild to moderate degree of obstructive sleep apnea with CPAP-inefficiency and-incompliance the mandibular advancing principle may be an therapeutic alternative to CPAP.
Article PDF
Avoid common mistakes on your manuscript.
Literatur
An American Sleep Disorders Association Report. Practice parameters for the treatment of snoring and obstructive sleep apnea with oral appliances. Sleep 18 (1995), 511–513.
Baum, K., S. Hoy, D. Leyk, D. Eßfeld: Zur Wirkung von Nasenpflastern auf die Ausdauerleistung. Dtsch. Z. Sportmed. 47 (1996), 435–437.
Becker, H., A. Stamnitz, H. Schneider, J. H. Peter, P. v. Wichert: Die nasale >continuous positive airway pressure (nCPAP)<-Therapie bei obstruktiven schlafbezogenen Atmungsstörungen. Dtsch. med. Wschr. 120 (1995), 783–789.
Bonham, P. E., G. F. Currier, W. C. Orr, J. Othman, R. S. Nada: The effect of a modified functional appliance on obstructive sleep apnea. Amer. J. Orthod. Dentofacial Orthop. 94 (1988), 384–392.
Braver, H. M., J. Block, M. G. G. Perri: Treatment for snoring. Chest 107 (1995), 1283–1288.
Cartwright, R., C. Ristanovic, F. Diaz, D. Calderelli, G. Adler: A comparative study of treatment for positional sleep apnea. Sleep 14 (1991), 546–552.
Cartwright, R., C. Samelson: The effects of a nonsurgical treatment for obstructive sleep apnea — the tongue-retaining device. J. Amer. med. Ass. 248 (1982), 705–709.
Clark, G. T., D. Arand, E. Chung, D. Tong: Effect of anterior mandibular positioning on obstructive sleep apnea. Amer. Rev. resp. Dis. 147 (1993), 624–629.
Clark, G. T., I. Blumenfeld, N. Yoffe, E. Peled, P. Lavie: A crossover study comparing the efficacy of continuous positive airway pressure with anterior mandibular positioning devices in patients with obstructive sleep apnea. Chest 109 (1996), 1477–1483.
Ferguson, K. A., O. Takashi, A. A. Lowe, S. P. Keenan, J. A. Fleetham: A randomized crossover study of an oral appliance vs nasal-continuous positive airway pressure in the treatment of mild-moderate obstructive sleep apnea. Chest 109 (1996), 1269–1275.
Fujita, S., W. A. Conway, F. J. Zorick, J. M. Sicklesteel, T. A. Roehrs, R. M. Wittig, T. Roth: Evaluation of the effectiveness of uvulopalatopharyngoplasty. Laryngoscope 95 (1985), 70–74.
George, P. T.: A modified functional appliance for treatment of obstructive sleep apnea. J. clin. Orthod. 21 (1987), 171–175.
Guilleminault, C., R. Stoohs, T. Shiomi, C. Kushida, I. Schnittger: Upper airway resistance syndrome, nocturnal blood pressure monitoring, and borderline hypertension. Chest 109 (1996), 901–908.
Hochban, W., R. Conradt, A. Stamnitz, U. Brandenburg, J. Heitmann, J. H. Peter: Therapiemaßnahmen bei der obstruktiven Schlafapnoe. Zahnärztl. Mitteil. 85 (1995), 2974–2980.
Hoffstein, V.: Snoring. Chest 109 (1996), 201–222.
Hudgel, D. W.: Mechanisms of obstructive sleep apnea. Chest 101, (1992), 541–549.
Ichioka, M., N. Tojo, M. Yoshizawa, M. Chida, I. Miyazato, S. Taniai, F. Marumo, K. Nakagawa, M. Hasegawa: A dental device for the treatment of obstructive sleep apnea: A preliminary study. Otolaryngol. Head Neck Surg. 104 (1991), 555–558.
Kribbs, N. B., A. I. Pack, L. R. Kline, P. L. Smith, A. R. Schwartz, N. M. Schubert, S. Redline, J. N. Henry, J. E. Getsy, D. F. Dinges: Objective measurement of patterns of nasal CPAP use by patients with obstructive sleep apnea. Amer. Rev. resp. Dis. 147 (1993), 887–895.
Kryger, M. H.: Management of obstructive sleep apnea. Clin. Chest. Med. 13 (1992), 481–492.
Lowe, A. A.: Dental appliances for the treatment of snoring and obstructive sleep apnea. In: Kryger, M. H., T. Roth, W. C. Dement (eds.): Principles and practice of sleep medicine, ed 2nd. Saunders & Co, Philadelphia-London 1994, p. 722–735.
Lugaresi, E., F. Cirinotta, G. Coccagna, C. Piana: Some epidemilogical data on snoring and cardiocirculatory disturbances. Sleep 3 (1980), 221–224.
Meyer-Ewert, K., H. Schäfer, W. Kloss: Treatment of sleep apnea by mandibular protecting device. 7th European Congress of sleep research (1984), A217.
Nakazawa, Y., T. Sakamoto, R. Yasutake, K. Yamaga, T. Kotorii, Y. Miyahara, Y. Ariyoshi, T. Kameyama: Treatment of sleep apnea with prothetic mandibular advancement. Sleep 15, (1992), 499–504.
O’Sullivan, R. A., D. R. Hillman, R. Mateljan, C. Pantin, K. E. Funicane: Mandibular advancement splint: An appliance to treat snoring and obstructive sleep apnea. Amer. J. resp. Crit. Care Med. 151 (1995), 194–198.
Panchez, H.: The Herbst appliance — its biologic effects and clinical use. Amer. J. Orthod. 87 (1985), 1–20.
Remmers, J. E., W. J. DeGroot, E. K. Sauerland, A. M. Anch: Pathogenesis of upper airway occlusion during sleep. J. appl. Physiol. 44 (1978), 931–938.
Schmidt-Novara, W., A. Lowe, L. Wiegand, R. Cartwright, F. Perez-Guerra, S. Menn: Oral appliances for the treatment of snoring and obstructive sleep apnea: a review. Sleep 18 (1995), 501–510.
Schmidt-Navara, W., T. E. Meade, M. B. Hays: Treatment of snoring and obstructive sleep apnea with a dental device. Chest 99 (1991), 1378–1385.
Schönhofer, B., R. Stoohs, H. Rager, M. Wenzel, G. Wenzel, D. Köhler: A novel tongue advancement technique for obstructive sleep apnea and snoring: side effects and efficacy. Amer. J. resp. Crit. Care Med. (im Druck).
Smirne, S., S. Palazzi, M. Zucconi, S. Chierchia, L. Ferini-Strambi: Habitual snoring as a risk factor for acute vascular disease. Europ. Resp. J. 6 (1993), 1357–1361.
Strollo, P. J., R. M. Rogers: Obstructive sleep apnea. New Engl. J. Med. 334 (1996), 99–104.
Sullivan, C. E., F. G. Issa, M. Berthon-Jones, L. Eves: Reversal of obstructive sleep apnea by continuous positive airway pressure applied through the nares. Lancet I (1981), 862–865.
Wenzel, M., B. Schönhofer, K. Krause, A. Simon, D. Köhler: Nasenpflaster: Einfluß auf obstruktive Schlafapnoe und Schnarchen. Pneumologie (akzeptiert).
Wenzel, M., B. Schönhofer, G. Wenzel, T. Barchfeld, D. Köhler: Optisches Stimulationsverfahren (Snorestop®) und Zungenretainer (Snore-master®) ohne Relevanz in der Therapie der obstruktiven Schlafapnoe und des Schnarchens. Pneumologie (im Druck).
Young, T., M. Plata, J. Dempsey, J. Skatrud, S. Weber, S. Badr: The occurence of sleep-disordered breathing among middle-aged adults. New Engl. J. Med. 328 (1993), 1230–1235.
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Krankenhaus Kloster Grafschaft, Zentrum für Pneumologie, Beatmungs- und Schlafmedizin, Schmallenberg-Grafschaft.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schönhofer, B., Wenzel, M., Barchfeld, T. et al. Wertigkeit verschiedener intra- und extraoraler Therapieverfahren für die Behandlung der obstruktiven Schlafapnoe und des Schnarchens. Med Klin 92, 167–174 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03043275
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03043275