Zusammenfassung
Acetylsalicylsäure (ASS) wirkt in vitro in 2×10−4 M Konzentration hemmend auf die Thrombocytenaggregation. Stärker wirksam sind Papaverin und einige Pyrimidinderivate.
Die einmalige Gabe von 1–2 g ASS führt beim Menschen zu einer nach 2 Std einsetzenden und 2–7 Tage anhaltenden Plättchenaggregationshemmung. Unter einer Dauerbehandlung mit 1–2 g pro Tag hielt diese ASS-Wirkung wochen- bis monatelang an. Bei 91 von 116 Patienten mit abnorm gesteigerter Aggregationsneigung der Thrombocyten wurde die reversible Aggregation gehemmt, darüber hinaus wurde bei 46% dieser Kranken auch die irreversible Aggregation im Plättchenaggregationstest (PAT) verhindert.
Über die Behandlung von 130 Patienten mit thromboembolischen Erkrankungen wird berichtet. ASS führte in der Regel zu einer raschen Rückbildung der klinischen Erscheinungen auch bei nicht mehr ganz frischen (2–6 Wochen alten) Thrombosen. 64 Patienten mit Zustand nach thrombotischen Erkrankungen erhielten 6 Wochen bis 1 1/2 Jahre lang 1–2 g ASS pro Tag. Bei keinem dieser Patienten sind Thromboserezidive aufgetreten. Eine breitere Prüfung der thromboseprophylaktischen Wirkung von ASS wird angeregt.
Summary
2 × 10−4 M acetylsalicylic acid (ASA) inhibit platelet aggregation in platelet rich plasma in vitro. Papaverin and several pyrimidine derivatives are more effective. 1–2 g ASA given orally inhibit platelet aggregation already after 2 hours. This in vivo effect of a single ASA dose lasts for 2–7 days. With a daily treatment of 1–2 g the effect of ASA can be shown as long as the medication is continued. In 91 of 116 patients with abnormal enhanced platelet aggregation reversible aggregation was inhibited. Irreversible aggregation was inhibited in only 46% of these patients. The platelet aggregation was measured in vivo and in vitro using the platelet aggregation test according to Breddin. For clinical investigations Borns method is not suitable.
130 patients with thromboembolic diseases received ASA (1–2 g daily). Under this treatment an unusually quick clinical improvement was seen, even in elder thromboses (2–6 weeks old). 64 patients with postthrombotic diseases received ASA daily for a period of 6 weeks to 1 1/2 years without new thrombotic episodes. A more detailed examination of the thrombophrophylactic effect of ASA is suggested.
Article PDF
Avoid common mistakes on your manuscript.
Literatur
Abrahamsen, A. F.: Platelet survival studies in man with special reference to thrombosis and atherosclerosis. Scand. J. Haemat., Suppl. Nr 3 (1968).
Beaumont, I. L., Willie, A., Lenègre, J.: Influence de l'acide acetyl-salicylique sur l'hemostase. Bull. Soc. méd. Hôp. Paris71, 1077 (1955).
Bloom, A. L., Beamish, M. R.: Acetylsalicylic acid and bleeding time. Lancet1966 II, 1319.
Bounameaux, Y., Cauwenberge, H. van: Action de la cortison, de l'ACTH et du salicylate de soude sur les thrombocytes et la coagulation sanguine. Sang25, 889 (1954).
Breddin, K.: Zur Messung der Thrombocytenadhäsivität. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg.)12, 269 (1964).
—— Bauke, J.: Thrombozytenagglutination und Gefäßkrankheiten, Blut11, 144 (1965).
—— Bürck, K. H.: Zur Klinik der Thrombozytenfunktionsstörungen unter besonderer Berücksichtigung der Ausbreitungsfähigkeit der Thrombozyten an silikonisierten Glasflächen. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg.)9, 525 (1963).
Brodie, D., Chase, B.: Role of gastric acid in aspirin induced gastric irritation in the rat. Gastroenterology53, 604 (1967).
Crawford, J. S., Hooi, H. W. Y.: Binding of salicylic acid and sulphanilamide in serum from pregnant patients, cord blood and subjects taken oral contraceptives. Brit. J. Anaesth.40, 825 (1968).
Davies, D. T. P., Hughes, A., Tonks, R. S.: Salicylates, plate-lets and adenine nucleotides. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak.259, 163 (1968).
Davison, C., Mandel, G. H.: Nonnarcotic analgesis and anti-pyretics. I. Salicylates. In: Drill's Pharmacology in Medicine, 3. Aufl., hrsg. von J. R. DiPalma, p. 297. New York: McGraw-Hill Book Co. 1965.
Dubach, U. C., Jösch, W.: Urinenzyme nach medikamentöser Nierenreizung durch Salicylate. Schweiz. med. Wschr.97, 1314 (1967).
Evans, G., Nishizawa, E. E., Packham, M. A., Mustard, J. F.: Third conference on blood platelets symposion. Blood30, 550 (1967).
Gast, C. F.: Influence of aspirin on hemostasis. Rheum. Dis.23, 500 (1964).
Goodman, L. S., Gilman, A.: Pharmacologial basis of therapeutics, 2. Ed. New York: The Macmillan Company 1955.
Grisolia, S., Santos, I., Mendelson, J.: Inactivation of enzymes by aspirin and salicylates. Nature (Lond.)219, 1952 (1968).
Gronemeyer, W.: Arzneimittelallergie. In: Allergie, 3. Aufl., hrsg. von K. Hansen. Stuttgart: Thieme 1957.
Heinrich, D.: Untersuchungen über die Wechselwirkungen zwischen Prokollagen und Thrombozyten. Inaug.-Diss. Gießen (1969).
Hansen, K.: Bronchialasthma (Bronchiolenasthma) und verwandte Störungen. In: Allergie, 3. Aufl., hrsg. von K. Hansen, Stuttgart: Thieme 1957.
Hawkins, D., Pinchard, R. N., Farr, R. S.: Acetylation of human serum albumin by acetylsalicylic acid. Science160, 780 (1968).
Kleszynski, R. R., Bastian, J. W.: Effects in rats of aspirin, phenylbutazone and clofibrate on collagen induced platelet aggregation. Fed. Proc.27, 2 (1968).
Lewis, A. P. R., Glaser, L. H.: Aspirin and anticoagulants. Lancet1960 II, 1426.
Morris, C. D. W.: Acetylsalicylic acid and platelet stickiness. Lancet1967 I, 279.
Murphy, E. A., Rowsell, H. C., Downie, H. G., Robinson, G. A., Mustard, J. F.: Encrustation and atherosclerosis. The analogy between early in vivo lesions and deposits which occur in extracorporeal circulations. Canad. med. Ass. J.87, 259 (1962).
Mustard, J. F.: Blood coagulation in subjects with and without clinical evidence of atherosclerotic vessel disease. Canad. med. Ass. J.79, 554 (1958).
—— Platelets, thrombosis and vascular disease. Canad. med. Ass. J.85, 621 (1961).
Noelpp, E., Noelpp-Eschenhagen: Asthma bronchiale. In: Allergie, 3. Aufl., hrsg. von K. Hansen, Stuttgart: Thieme 1957.
O'Brien, J. R.: Aspirin and platelet aggregation. Lancet1968 I, 204.
—— Effects of salicylates on human platelets. Lancet1968 I, 1431.
Pierson, R. N., Holt, P. R., Watson, R. M., Keating, R. P.: Aspirin and gastrointestinal bleeding. Amer. J. Med.31, 259 (1961).
Quick, A. J.: Salicylates and bleeding. The aspirin tolerance test. Amer. J. med. Sci.252, 265 (1966).
——: Acetylsalicylic acid and haemorrhage. Lancet1966 II, 1134.
——: Aspirin and platelet stickiness. Lancet1967 I, 386.
Samter, M., Beers, R. F.: Concerning the nature of intolerance to aspirin. J. Allergy40, 281 (1967).
Verhandlungen der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Blutgerinnungsforschung (DAB) anläßlich der 11. Tagg in Wien vom 14.–15. 4. 1967, S. 90. — Breddin, K.: Diskussionsbemerkung.
Watson, R. M., Pierson, R. N.: Effect of anticoagulant therapy upon aspirininduced gastrointestinal bleeding. Circulation24, 613 (1961).
Weiss, A., Pitman, E. R., Graham, E. C.: Aspirin and gastric bleeding. Amer. J. Med.31, 266 (1961).
Weiss, H. J., Aledort, L. M.: Impaired platelet-connective-tissue reaction in man after aspirin ingestion. Lancet1967 II, 495.
—— —— Kochwa, S.: The effect of salicylates on the hemostatic properties of platelets in man. J. clin. Invest.47, 2169 (1968).
Wijna, L., Snijder, J. A., Nieweg, H. O.: Acetylsalicylic acid as a cause of pancytopenia from bone marrow damage. Lancet1968 II, 768.
Zucker, M. B., Peterson, J.: Inhibition of adenosine diphosphate induced secondary aggregation and other platelet functions by acetylsalicylic acid ingestion. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)127, 547 (1968).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Scharrer, I., Schepping, M. & Breddin, K. Thromboseprophylaxe mit Aspirin?. Klin Wochenschr 47, 1318–1324 (1969). https://doi.org/10.1007/BF01484295
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01484295